افزایش رتبه در گوگل
حالا دیگر این را همه می دانند که گوگل مشهورترین و پراستفاده ترین موتور جستجو در همه جهان است و بر اساس تحقیقات متخصصان در این زمینه، کاربران در طول روز بیش از ۵/۶ میلیارد جستجو در آن انجام می دهند. این مورد سبب شده که گوگل از دیگر موتورهای جستجو که قصد رقابت با او را دارند سبقت بگیرد و در نتیجه با توجه به مواردی که گفتیم همه کاربران دوست دارند که رتبه های خود را در گوگل افزایش بدهند. اما سوال اینجاست که گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها چه مواردی را در نظر می گیرد؟
گوگل در این مورد خاص بیش از ۲۰۰ معیار مختلف را در نظر خواهد گرفت. از این میان باید به محتوای ارزشمند، «هدف کاربران از سرچ» ، بک لینک ، سرعت لود وب سایت، بهینه سازی برای گوشی های هوشمند و .. اشاره کرد . در ادامه این مقاله مهمترین معیارهای رتبه بندی سایت ها توسط گوگل را دوره خواهیم کرد.
محتوای ارزشمند
داشتن یک محتوای باکیفیت و ارزشمند از اصلی ترین موارد برای افزایش رتبه در صفحه نتایج جستجوهای گوگل می باشد. محتوایی که قصد عرضه آن را دارید باید کاملا مخصوص خودتان، جدید و گاها طولانی باشد و برای کاربران مفید به حساب بیاید. محتوای صفحات وب نیز باید دارای ساختاری بسیار عالی باشد و با استفاده از بولت پوینتها، تیترها و جدولهای گوناگون مرتب شود تا کاربران بتوانند آنها را با سرعت بالایی بخوانند.
بک لینک
یکی دیگر از معیارهای اصلی برای افزایش رتبه سایت در گوگل داشتن بکلینک مناسب می باشد. در حقیقت بک لینک و محتوا در کنار یکدیگر سبب افزایش رتبه وب سایت مذکور در گوگل میشود و میتوان با قاطعیت گفت وب سایتی که از هیچ بکلینکی برخوردار نباشد، ترافیک طبیعی مناسبی نیز نخواهد داشت.
در حقیقت بک لینک ها یکی از کلیدهای اصلی برای دادن رتبه از سوی گوگل هستند. گوگل این مورد را بررسی میکند که آیا وب سایت شما برای قرار گرفتن در ده رتبه اول ایده آل است یا خیر. چنانچه بک لینک ها از وب سایت های صاحب نام گرفته شوند، احتمال بالا رفتن رتبه شما در گوگل افزایش خواهد یافت.
هدف کاربران
یکی دیگر از مواردی که گوگل برای رتبه بندی صفحات وب به آن توجه زیادی خواهد کرد بررسی محتوای وبسایت با توجه به اهداف کاربران است. هدف افراد مختلف از جستجوی هر کلمه در گوگل متفاوت خواهد بود و گوگل در این زمینه همواره سعی می کند که این هدف را نیز در نظر بگیرد.
به عنوان مثال، اگر کاربری عبارت «برترین قالب های وردپرس» را در گوگل سرچ کند، با نتایج زیادی به صورت فهرست شده روبرو خواهد شد که سعی می کنند برای خرید برترین قالب ها را به او نشان دهند. همینطور اگر فردی «آموزش پخت کیک تولد» را سرچ کند، نتایجی که به او نشان داده می شوند شامل متن هایی همراه با روش پخت کیک وانیلی همراه با کلیپ آموزشی هستند.
سرعت وبسایت
یکی دیگر از مواردی بسیار مهمی که گوگل در این زمینه به آن توجه می کند، سرعت لود شدن صفحه است. این مورد، از موارد بسیار حائز اهمیت برای بهبود تجربه کاربری می باشد. در سرعت لود وبسایت، مواردی مثل سرعت بارگذاری بخش های گوناگون صفحه مانند عکس ها و فیلم ها بررسی خواهد شد. در این زمینه گوگل بررسی می کند که آیا کاربران در لود شدن صفحه شما با مشکل مواجه می شوند یا خیر؟ آیا آن ها در نهایت از سایت شما بازدید می کنند یا این که بخاطر سرعت پایین لود صفحه قید بازدید را می زنند.
بهینه سازی برای گوشی های هوشمند
تعداد قابل توجهی از کاربران از گوشی های همراه خود برای جستجو در گوگل بهره می برند و با توجه به الگوریتم «موبایل فرست ایندکس» گوگل برای رتبه بندی وبسایت، نسخه موبایل سایت ها را مورد بررسی قرار خواهد داد. در نتیجه بهینه سازی برای گوشی های هوشمند از موارد مهم برای افزایش رتبه سایت در گوگل می باشد.
کلمات کلیدی
جدا از گرفتن بک لینک های معتبر و تولید محتوای ارزشمند ، بهره بردن از کلمات کلیدی که با نوشته های وب سایت در یک راستا قرار گیرد از موارد حیاتی برای بهبود رتبه سایت در گوگل می باشد. بهره بردن از کلمات کلیدی در توضیحات متا، متن جایگزین تصاویر، تگ های هدینگ، انکر تکستها و یورل به افزایش رتبه وب سایت و در نهایت رسیدن به صفحه نخست نتایج گوگل کمک خواهد کرد.
امنیت
امنیت وبسایت هم یکی دیگر از معیارهای اصلی است که گوگل در این زمینه به آن توجه زیادی خواهد کرد. در این قسمت دارندگان وبسایت بهتر است برای وب سایت خود از پروتکل HTTPS بهره ببرند تا اثرگذاری آن را در این زمینه متوجه شوند. گوگل در سال ۲۰۱۴ بود که عنوان کرد بهره بردن از HTTPS را هم برای افزایش رتبه در نظر خواهد گرفت و اگر وب سایتی دارای گواهی SSL نباشد، باید آن را آپدیت کرد.
تجربه کاربران
گوگل همیشه و در همه حال تجربه کاربران را در وب سایت ها مورد بررسی قرار می دهد و در رتبه بندی خود روی آن حساب می کشد. کاربرانی که با وب سایت های بی کیفیت و دارای محتوای نه چندان جالب وارد میشوند، با آن تعامل نخواهند کرد، در نتیجه بهبود تجربه کاربری در این مورد بسیار مهم و حیاتی است. در آخر باید گفت وب سایت هایی که نظر مثبت کاربران بیشتری را به سوی خود جلب می نمایند، رتبههای بالاتری هم دریافت خواهند نمود.
سرعت وبسایت
همان گونه که احتمالا شما نیز اطلاع دارید سرعت لود شدن صفحات وب از موارد بسیار حیاتی در بالا رفتن رتبه وب سایت در گوگل به حساب میرود و در سوی دیگر باید گفت که سرعت کم بارگذاری صفحات سبب خواهد شد که وب سایت از نظر رتبه در جایگاه خوبی قرار نگیرد. جدا از این مورد برخوردار بودن از وب سایتی که سرعت بارگذاری پایینی دارد نمیتواند به تعامل مناسبی با کاربران دست پیدا کند و تجربه کاربری نامناسبی را برای آن ها رقم خواهد زد. هر یک از ما بارها ممکن است به دلیل سرعت پایین یک وبسایت قید بازدید از آن را بزنیم و گوگل همه این موارد را زیر نظر خواهد گذفت.