بارکدهای تک بعدی و دوبعدی
بارکدها در صنایع و کسب و کارهای گوناگون نقش بسیار موثری دارند چرا که آن ها باعث شناسایی خودکار محصولات مختلف می شوند. با اینکه بارکدها انواع مختلفی دارند، ولی به طور کلی از بارکدها فقط دو کلاس وجود دارد ، یکی از این کلاس ها بارکد یک بعدی یا همان میله ای است و دیگری دو بعدی.فرقی که بارکدهای یک بعدی با بارکدهای دو بعدی دارند به طرح و مقدار داده قابل ذخیره شده آن ها بر می گردد، ولی هر دو انقدر کارایی دارند که به طور گسترده ای در انواع برنامه های شناسایی خودکار از آن ها بهره برده شود. دستگاه های برکدخوان هم که در زمینه اسکن و رمزگشایی بارکدها کارایی دارند دارای دو دسته هستند یعنی یک دسته تک بعدی و یک دسته دو بعدی. شما با توجه به نیازی که دارید و با توجه به توانایی های بارکدهای خطی و دو بعدی میتوانید انتخاب کنید که چه بارکدی برای کسب و کار و کالاهای شما گزینه بهتری است.
بارکد یک بعدی
بارکدهای خطی یا 1D یک مدل با سابقه تر و قدیمی تر از تکنولوژی می باشند. بارکدهای تک بعدی اغلب در کالاهای مصرفی دیده می شوند. همان گونه که احتمالا توجه کرده باشید، بارکد اطلاعات را در خطوط رمزگذاری میکند و این کار را در عرض متغیر انجام می دهد. این موارد، اطلاعاتی را در خود حمل میکند که از میان آن ها می توان به شماره محصول اشاره کرد. بارکدهای یک بعدی این توانایی را دارند که بیست تا بیست و پنج نویسه را در خود داشته باشند. این گونه بارکدها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:
کد UPC: از این نوع بارکدها جهت اسکن کالاهای مصرفی و برچسب گذاری در نقاط فروش در همه دنیا بخصوص در انگلستان، ایالات متحده، استرالیا و دیگر کشورها بهره برده میشود. UPC-A دقیقا دوازده رقم عددی را رمزگذاری خواهد کرد، در صورتی که UPC-E تنها می تواند شش رقم عددی را رمزگذاری نماید.
بارکدهای EAN: برای برچسب گذاری کالاهای مصرفی در همه دنیا مخصوصا اروپا از این بارکدها استفاده میشود. این بارکدها کاملا به کدهای UPC شباهت دارند و موردی که باعث تمایز آنها می شود کاربرد جغرافیایی است.
بارکد دوبعدی
بارکد دو بعدی یا همان 2D جهت رمزگذاری اطلاعات به صورت افقی و عمودی از شکل ها، الگوها و نقاط بهره می برد. بارکد دو بعدی توانایی این را دارد که نویسههای پرتعدادی را چیزی در حدود دو هزار را در همان فضای بارکد یک بعدی رمزگذاری نماید. کدهای دو بعدی یعنی کدهای QR ، PDF417 ، Data Matrix می باشند. جدا از توانایی بیشتر در نگهداری اطلاعات ، این نوع بارکدها توانایی دارند عکس ها، آدرس های وب سایت ها و دیگر دادههای باینری را رمزگذاری نمایند، یعنی این که کدها توانایی دارند به صورت خودجوش در پایگاه داده کار کنند. جهت علامت گذاری کردن کالاهایی که اندازه بسیار کوچکی دارند و برچسب بارکد سنتی در آن جا قابل مشاهده نیست از بارکد دو بعدی میتوان بهره برد به عنوان مثال بردهای الکترونیکی یا ابزارهای جراحی جز همین موارد هستند.
بارکد یک بعدی یا دو بعدی؟
اگرچه بارکدهای دو بعدی در مقابل بارکدهای یک بعدی از یک فناوری بهتر و آپدیت شده تر برخوردار است، ولی این مورد معنایش این نیست که بارکدهای دوبعدی بهتر هستند. بین بارکدهای دو بعدی و میلهای ، موردی را که انتخاب میکنید کاملا به سلیقه شما بستگی خواهد داشت. در اکثر مواقع، بارکدهای خطی یا همان 1D ها برای بیشتر مشاغل کفایت می کنند. جهت انتخاب بارکد به مواری که در ادامه خواهیم گفت نیم نگاهی داشته باشید:
فضایی که برای بارکد در نظر می گیرید.
میزان اطلاعاتی که می خواهید آن ها را رمزنگاری کنید.
مواردی که برای آینده بیزینس خود به آن ها توجه می کنید.
میزان بودجه ای که برای این مورد در نظر دارید (بارکدخوان های یک بعدی در برابر بارکد اسکنرهای دو بعدی قیمت مناسب تری دارند)
به این مورد که دیگر همکاران شما در زنجیره تامین از چه بارکدی بهره می برند توجه داشته باشید.
جهت پیدا کردن بهترین نوع بارکد برای شما دو مورد نخست فاکتورهای قابل اهمیتی هستند. دلیل این که در میان مصرف کنندگان در اکثر مردم بارکدهای دو بعدی کاربرد بیشتری دارند این است که به سادگی می توانند کد را اسکن نموده و خیلی سریع به وسیله گوشی های هوشمند به همه اطلاعات محصول دست یابند.