بیگ دیتا یا کلان داده و کاربرد آن

بیگ دیتا یا کلان داده و کاربرد آن

تعریف بیگ دیتا (Big Data) یا کلان داده

بیگ دیتا یا همان کلان داده در حقیقت یک اصطلاح است که برای آن دسته از داده‌ هایی که حجم بزرگی دارند استفاده می‌شود این داده ها بسیار پر سرعت و پیچیده می باشند و استفاده از روش‌های سنتی برای پردازش آنها سخت و گاها غیرممکن می باشد. ما این روزها برخورد بسیار زیادی با علم داده، تحلیل داده‌ها ، داده‌کاوری و یادگیری ماشینی داریم. دسترسی و محافظت از حجم عظیمی از داده ها و اطلاعات برای تحلیل ‌هایی تازه مورد بسیار پرهزینه و همچنین وقت گیر است.

کلان داده چه کاربردهایی دارد؟

با توجه به این که داده ‌ها بسیار اهمیت دارند، در نتیجه هر جایی که بتوان تحلیل مناسبی از آن ها گرفت و اطلاعات حائز اهمیتی را استخراج نمود، از کلان داده ‌ها استفاده می کنیم. در ادامه به مهمترین کاربردهای بیگ دیتا اشاره خواهیم کرد:

صنعت آموزش: همان گونه که اطلاع دارید در زمینه آموزش، کاربران زیادی با سنین مختلف به دنبال یادگیری مهارت‌ های گوناگون می‌روند. از حضور در مدارس، مراکز علمی و دانشگاه‌ها گرفته تا مراجعه کردن به آموزشگاه‌ های اینترنتی یا آموزش خصوصی و…. با در نظر گرفتن حجم فراوان اطلاعات در این زمینه، با تحلیل و ارزیابی درست می‌توان مسیر و محتوای آموزشی کاملی به وجود آورد.

تولید محتوا به صورت کلیپ: محتوای ویدیویی مخصوصا فیلم‌ های سینمایی، برنامه‌ های مختلف تلویزیونی و سریال‌ ها در همه دنیا از محبوب ترین نوع محتوا می باشند. شرکت هایی تولید کننده سعی می کنند با استفاده از کلان داده ها سلیقه مخاطب را درک کرده و محصولات مناسب تری را راهی بازار کنند.

حوزه سلامت: یکی از اصلی ترین کاربردهای این مورد در حوزه پزشکی و سلامت می باشد. با استفاده از داده‌ کاوی و تحلیل مناسب داده ‌ها به اطلاعات فراوانی در مورد بیماران در گروه‌های متنوع و سنین مختلف دست پیدا می کنیم و جهت درمان بیماری‌ها و پیشگیری های مختلف در این زمینه، راهکارهای ایده آل و کاربردی ارائه خواهیم کرد.

دیجیتال مارکتینگ: از دیگر کاربردهای بیگ دیتا یا کلان داده به مورد دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال می رسیم. در این موارد چون که حجم عظیمی از داده‌ های قابل اندازه‌گیری موجود است، در صورت تحلیل و پردازش صحیح اطلاعات و داده‌کاوری خوب ، کمپین‌های موفقی را خواهیم کرد.

سیستم پیشنهاد: حتما شما هم در وبسایت ‌های گوناگون محتوا یا محصولات پیشنهادی زیادی را مشاهده کرده اید. این موارد فقط قسمت کوچکی از کاربرد بیگ دیتا در طراحی سیستم‌ های ارائه پیشنهاد می باشد.

کدام سازمان ها از بیگ دیتا بهره می برند

برای کسب ‌و کارهای گوناگون هر نوع داده و اطلاعات می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد و به همین دلیل در موارد مختلف از بیگ دیتا استفاده کنند. ولی دلیل مهم استفاده از بیگ دیتا این است که به دلیل پر هزینه بودن مراحل داده‌کاوی و تحلیل داده‌ های جمع‌آوری شده ، اکثر کسب ‌و کارها از کلان داده بهره می برند. آموزش، بانکداری، مجموعه‌ های بزرگ تولیدی،سازمان های پزشکی، سازمان‌های دولتی ، کمپانی های تبلیغاتی و… از اصلی ترین سازمان‌هایی هستند که از بیگ دیتا بهره می برند.

تحلیل های ایده آل

برای اینکه پس از داده‌کاوی بیگ دیتا موفق شوید به بهترین نوع ممکن آنها را تحلیل نمایید و از اطلاعات به دست آمده بهره ببرید ، باید از روش‌های تحلیلی زیر استفاده کنید:

توصیفی: با نشان دادن تحلیل‌های توصیفی با استفاده از نمودارها و جداول مشخص خواهید کرد که در اتفاقات گذشته چه مواردی پیش آمده است و هر مرحله دقیقا چگونه پیش رفته است.

تجویزی: یکی دیگر از روش ‌های بسیار عالی برای تحلیل کلان داده، این روش می باشد. این نکته را هم باید بگوییم که این روش پیچیده‌ترین و دشوارترین نوع تحلیل کلان داده‌ ها است. در این روش شما جدا از این که وضعیت رخدادهای قبلی را مشخص می کنید، برای اتفاقات بعدی نیز پیشنهادات خود را ارائه خواهید کرد.

پیش‌بینی: اگر موفق شوید از داده‌ های به دست آمده به خوبی بهره ببرید و آنها را به شکلی صحیح تحلیل نمایید، با استفاده از الگوریتم‌های حرفه‌ای و هوش مصنوعی برای اتفاقات و مشکلات آینده نیز پیش ‌بینی مناسبی ارائه خواهید کرد.

تشخیصی: اگر برای اتفاقات و مشکلات ریشه یابی می کنید بهتر است از تحلیل تشخیصی بهره ببرید که با توجه به یادگیری ماشین و سیستم‌ های هوش مصنوعی عمل می‌کند.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *