تأثیر گذاری داده ها با داستان سرایی

داستان سرایی داده به چه معناست؟

داستان سرایی داده یعنی با استفاده از مهارت های ارتباطی و تحلیلی، اطلاعات پیچیده و دشوار را با بیان قانع کننده و روان به سایر مخاطبان ارائه دهیم تا تصمیم گیری را برای آنها آسان‌تر کرده و مشارکتشان را افزایش دهیم. بازاریاب‌ها معمولاً از روش داستان سرایی برای جذب مشتری استفاده می‌کنند.

داستان سرایی به دو صورت شرح داده می شود:

گزارش نویسی سنتی:

در این روش، رخدادی که پیش آمده و چگونگی رخ دادن آن به صورت داده جمع آوری شده و در زمان مشخصی گزارش می‌شوند.

داستان سرایی تأثیرگذار:

به سبک نوشتاری است که افراد را توجیه می‌کند تا با روش مشخصی، تصمیم گیری کنند.

ویژگی قابل توجه داستان‌هایی که با داده نوشته می‌شوند

1. داستان‌ها به خاطر می‌مانند

2. متقاعد کردن را سهولت می‌بخشد

3. فکر افراد را درگیر می‌کند و بدبینی را کاهش می‌دهد

روش‌های بهبود داستان سرایی

1. با سطح دانش مخاطب متناسب باشد

در ابتدا باید اولویت های مخاطب را در نظر گرفته و سپس داستانی را بگویید که با مشخصات مخاطب همخوانی داشته باشد تا مخاطب بتواند با داستان ارتباط برقرار کند.

2. از منبع موثقی داده ها را جمع آوری شوند

برای داستان سرایی داده ها و حقایق باید به صورت صادقانه بیان شود و مطابق با نیازهای مخاطب چیزهایی را به آنها آموزش دهند تا تصمیم گیری را برای آنها راحت تر کند.

3. انتخاب تصاویر هدفمند

در راستای داستان برای اینکه مخاطب داده ها را بهتر درک کند از نمودار، جدول و عکس‌های مرتبط با موضوع بهره می‌گیرند. در بهترین داستان سرایی ها به جزئیاتی مانند رنگ و تصویرسازی توجه میشود.

استراتژی داستان سرایی با داده

شناخت مخاطب

برای شناخت مخاطب، بهتر است با مخاطب صحبت کنید تا با علایق آنها آشنا شوید.

انتخاب داده های مهم

دو نوع داده داریم داده کمی مانند تعداد افرادی که از داستان تأثیر پذیرفتند و داده کیفی که شامل فرآیندها است.

برای داستان طرحی کلی در نظر بگیرید

هر داستان از سه بخش اصلی مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری تشکیل شده است. متنی که برای این بخش ها در نظر گرفتید باید دارای انسجام باشد.

نقاط ضعف داستان را شناسایی کنید

برای این کار بهتر است از همکاران و افرادی که از مخاطبتان شناخت دارند، مشاوره بگیرید.

تصویرسازی به صورت حرفه‌ای و با جزئیات باشد

تصویری که به عنوان پس زمینه انتخاب می‌کنید باید برای مخاطب جذاب و مرتبط با موضوع باشد به گونه‌ای که واقعیت‌های داستان برای مخاطب تداعی شود

داستان سرایی شامل چه مزایایی است؟

موجب افزایش اطلاعات در زمینه کسب و کار می‌شود

افزایش تمرکز بر روی مسائل مهم

مشخص کردن اولویت در زمان گفتگو

شرح روند کاری در زمان کمتر

تصمیم گیری سریع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *