تاثیرات آهنگ ورزشی

تاثیرات آهنگ ورزشی

موسيقي نقش مهمي در زندگي بسياري از مردم بازي مي کند، خصوصاً وقتي صحبت از ورزش مي شود. ورزشکاران هنگام تمرين يا قبل از مسابقه از گوش دادن به موسيقي لذت مي برند. اما آيا آهنگ ورزشی مي تواند عملکرد ورزشي را بهبود بخشد؟

  • موسيقي ذهن ما را منحرف مي کند

همه ما احساس خستگی درحال دویدن را تجربه کرده ایم. گوش دادن به موسيقي مي تواند ذهن ما را از احساس خستگي دور کند. تحقيقات نشان مي دهد که آهنگ ورزشی مي تواند با منحرف کردن توجه ما از احساس خستگي يا درد عملکرد ما را در طي فعاليت هاي استقامتي مانند دويدن، دوچرخه سواري يا شنا بهبود بخشد.

مطالعه اي که در سال 2008 انجام شد، نشان داد که دوچرخه سوارانی که هنگام رکاب زدن به موسیقی گوش می دهند اکسیژن کمتری نسبت به زمانی که چیزی برای گوش دادن ندارند مصرف می‌کنند. موسيقي مي تواند با آزاد کردن ذهن ما از خستگي و همچنین صرفه جويي در انرژي، به بهبود عملکرد ورزشي ما کمک کند.

تاثیر آهنگ ورزشی در افراد

تاثیر موسیقی در ورزش

  • موسیقی ورزشی به تنظيم احساسات و خلق و خوي ما کمک مي کند

بسياري از ورزشکاران قبل از مسابقه به موسيقي روي مي آورند تا بتوانند آرامش مورد نیاز خود را بدست آورند. موسيقي با صداي بلند در باشگاه بدنسازی  به ورزشکار کمک مي کند تا آماده شود. در حالي که موسيقي آرام مي تواند به آرامش او کمک کند.

محققان دانشگاه جورجيا جنوبي ميزان تأثير موسيقي بر ورزشکاران یک باشگاه بدنسازی را ارزيابي کرده اند. آنها نحوه عملکرد اين ورزشکاران را با موسيقي و بدون موسيقي مشاهده کردند و متوجه شدند که موسيقي ميزان تحريک ورزشکاران را کنترل مي کند و به آنها کمک مي کند قبل از مسابقه آماده شوند. آنها همچنين متوجه شدند که موسيقي به اين ورزشکاران کمک مي کند تا خلق و خوي خود را کنترل کرده و حس رفاقت را در حين مسابقات ايجاد کنند.

آهنگ ورزشی با بالا بردن جنبه هاي مثبتي مانند نشاط ، هيجان و خوشحالي و کاهش تنش ، عصبانيت و خستگي مي تواند تأثير جدي بر روحيه ما بگذارد .

تاثیر آهنگ ورزشی بر احساسات

تاثیر ورزش بر خلق و خو

  • آهنگ ورزشی به همگام سازي ريتم و ورزش کمک مي کند

آيا تا به حال شروع به گوش دادن به آهنگي کرده ايد که فقط شما را به رقص وادار مي کند؟ غالب مردم مي توانند حرکات خود را با موسيقي که گوش مي دهند هماهنگ کنند. و اين مي تواند يک ضربه سر ساده يا ضربه انگشتان پا باشد. نوعي موسيقي که يک ورزشکار گوش مي دهد مي تواند باعث شود که حرکات خود را در حين تمرين هماهنگ کنند . به عنوان مثال ، آهنگي با سرعت سريع ، مي تواند سبب حرکت تندتر ورزشکار شود. عکس اين قضيه نيز صادق است. از اين رو که يک موسیقی آرام، حرکات کندتري ايجاد مي کند. گرچه سرعت بالاتر مي تواند حرکات شما را با سرعت بيشتري افزايش دهد ، اما محدوديتي وجود دارد. تحقيقات نشان داده است که بالاترین تاثیر در حدود 145 ضربان در دقيقه (bpm) رخ مي دهد .

  • موسيقي به طور کامل از مغز ما استفاده مي کند

همانطور که ديديم ، موسيقي مي تواند به حواس پرتي ما کمک کند ، احساسات و خلق و خوي ما را تنظيم کند و حرکات ما را همزمان کند. اين همه به اين دليل است که موسيقي همزمان چندين قسمت اصلي مغز را فعال مي کند. تحقيقات نشان مي دهد که موسيقي بر تمام مناطقي از مغز که براي عملکرد ورزشي بسيار مهم هستند تأثير مي گذارد.

اين نواحي شامل لوب آهيانه، لوب اکسيپيتال، لوب تمپورال، لوب فرونتال و مخچه است. به عنوان مثال موسيقي با کاهش سطح کورتيزول (هورمون استرس) به کنترل استرس کمک مي کند. لوب گيجگاهي بخشي از مغز است که مسئول ترشح کورتيزول است. موسيقي ورزشی همچنين با کمک به قشر حرکتي، که در لوب جداري است، به هماهنگي اندام هاي ما در حين ورزش کمک مي کند. اينها فقط چند نمونه است. گوش دادن به آهنگ ورزشی مانند اکسیژن تازه، مغز ما را روشن مي کند، به همين دليل به بهبود عملکرد کمک مي‌کند.

موسیقی در ورزش

موسیقی در باشگاه ورزشی

موسيقي مي تواند قدرتمند باشد و جاي تعجب نيست که بسياري از ورزشکاران از موسيقي به عنوان ابزاري براي تمرينات و مسابقات خود استفاده مي کنند. تأثير موسيقي بر ورزش مي تواند نه تنها براي ورزشکاران، بلکه براي هر کسي که مي خواهد فعال شود بسيار مفيد باشد. اگر شما مدیریت یک باشگاه ورزشی را به عهده دارید میتوانید با استفاده از سیستم جامع مدیریت باشگاه های ورزشی علاوه بر بهرمندی از آرشیوی از آهنگهای مناسب ورزشی بسیاری از امکانات نرم افزاری مورد نیاز باشگاه های ورزشی را نیز داشته باشید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.