با توجه به فراهم شدن بستر خرید اینترنتی و افزایش تمایل مشتریان از این طریق، حضور پر رنگ فروشندگان کالا در فضای وب به امری مهم و حیاتی تبدیل شده است. عوامل زیادی وجود دارد که سبب می شود یک سایت فروشگاهی را خوب و مناسب بدانیم. طراحی یک فروشگاه آنلاین باید به شکلی باشد که حس امنیت در خرید و اعتماد را به کاربر القا کرده و آن ها را به مشتری دائمی تبدیل نماید.
اولین مراجعه مشتری به فروشگاه و نحوه استقبال از آن، نقشی مهم در تصمیم گیری وی برای خرید دارد؛ این موضوع در طراحی سایت فروشگاهی نیز صادق است. وب سایتی که بر مبنای اصول روانشناسی خرید، چیدمان مناسب عناصر بصری و استراتژی فروش طراحی شده باشد، به عنوان یک فروشنده آنلاین حرفه ای برای شما عمل میکند.
در مقاله قبل در خصوص مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی صحبت کردیم. در این مقاله به بررسی ویژگی هایی که به بهبود قابلیت ها در طراحی سایت فروشگاهی به شما کمک می کنند، می پردازیم. با ما همراه باشید.
لوگوی مناسب
یک لوگوی مناسب معرف فعالیت شما است. در حقیقت لوگو یک نماد به منظور جلب اعتماد و اطمینان بخشی برای شرکت یا سازمان است. بهتر است لوگو زیبا و مناسبی انتخاب نمایید تا در خاطر مشتریانتان بماند.
برند محصولات
یکی از ویژگی های که باید در طراحی سایت فروشگاهی به آن توجه کنید، این است که در صفحه اصلی وب سایت مکانی را برای نمایش برندهای محصولات در نظر بگیرید. بهتر است برای هر برند توضیحات مختصری قرار دهید تا کاربران بتوانند با آن برند و تاریخچه آن آشنا شوند. ضمن اینکه با انتخاب هر برند امکان فیلتر محصولات بر اساس همان برند فراهم باشد. می توانید آدرس وب سایت هر برند را نیز در وب سایت خود قرار دهید.
ثبت نام، ورود به سایت، سبد خرید و جستجو در سایت
در اکثر وب سایت ها، سبد خرید، ثبت نام، ورود به سایت و بخش جستجو معمولا در کنار هم در بالای صفحه اصلی سایت قرار می گیرند. تصور یک فروشگاه بدون سبد خرید تقریبا غیر ممکن است. بهترین آیکون سبد خرید، استفاده از یک آیکون سبد ساده است. سیست گذاری برخی وب سایت های فروشگاهی این است که به منظور جلب مشتری پس از ثبت نام در سایت، مبلغی برای تخفیف در خرید اول اختصاص می دهند که برای حفظ رضایت مشتری امری ضروری است.
در طراحی فروشگاه اینترنتی به دلیل تنوع و زیاد بودن محصولات، اختصاص بخشی به عنوان جستجو در سای بسیار کاربردی است. فرم جستجو به مشتریانی که به دنبال محصول خاصی هستند کمک می کند تا مستقیم کالای مورد نظر خود را جستجو نموده و سفارش خود را ثبت کنند.
تخفیف، هدیه و ارسال رایگان کالا
طراحی سایت فروشگاهی باید به شکلی انجام شود که علاقه مشتری را در ابتدای ورود کاربر به سایت جلب کند، در غیر این صورت کاربران وب سایت های دیگری را برای خرید کالاهای مورد نظر خود انتخاب خواهند کرد. تخیف ویژه، تخفیف های فصلی، حراج آخر سال همه این موارد برای کاربران بسیار جذابند و در صفحه اول توجه مشتری را به خود جلب می کنند. خیلی از مشتریان نیز با دیدن کد تخفیف حتی در صورتیکه به کالایی نیاز ندارد، به خرید ترغیب می شوند و نسبت به خرید آن اقدام می کنند.
لازم است آیکون هایی مانند ارسال رایگان و تعویض کالا را در وب سایت خود درج نمایید. تخفیف و فروش ویژه نیز معمولا اولین چیزی است که خریداران در وب سایتها به دنبال آن هستند.
اخبار جدید و محصولات پرفروش
درصورتیکه تمایل دارید در بازه زمانی خاصی برای محصولات وب سایت خود تخفیف در نظر بگیرید، بهتر است ابتدا اطلاع رسانی در این خصوص داشته باشید در بخش اخبار وب سایت زمان شروع تخفیف و زمان پایان آن را اطلاع رسانی کنید تا کاربران از زمان آن مطلع شوند. بهتراست این بخش در صفحه اصلی طراحی سایت فروشگاهی شما در نظر گرفته شود. محصولات تخفیف دار نیز باید در صفحه اصلی با قیمت اصلی، در صد تخفیف و قیمت بعد از تخفیف مشخص باشند تا کاربران به سهولت به محصولات فروشگاه آنلاین دسترسی داشته باشند.
نماد اعتماد الکترونیک
نماد اعتماد الکترونیک، چهت تضمین امنیت و خرید امن از سوی یک سازمان معتبر می باشند. این مجوزها اعتماد مشتریان را برای به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی خود جلب می کند. اعتماد نقش بسیار مهمی در تمایل مشتری برای پرداخت و خرید آنلاین ایفا می کند. بازدیدکنندگان اگر بدانند که فرآیند پرداخت آنها از امنیت برخوردار است، با خیال آسوده نسبت به خرید خود اقدام می کنند.
آیکون نوع سیستم پرداخت
در طراحی سایت فروشگاهی معمولا از کارت های اعتباری، کوپن هدیه، پرداخت در محل و … به عنوان سیستمهای پرداخت اصلی استفاده می شود. این آیکون ها اصولا در فوتر سایت قرار داده می شوند.
ارجاع به شبکه های اجتماعی
امروزه تلگرام و اینستاگرام بهترین فضای مجازی برای دریافت اطلاعات در مورد محصولات هستند. حدود 20 درصد از خریدهای آنلاین بعد از بررسی شبکه های اجتماعی و مشاهده نظرات خریداران انجام می شود.
اطلاعات تماس و پشتیبانی آنلاین
در صورت داشتن سوال یا بروز مشکل در وب سایت، خریداران تمایل دارند با پشتیبان سایت در ارتباط باشند. به همین دلیل یک فروشگاه اینترنتی نیاز به یک تیم پشتیبانی دارد که در ساعاتی از روز در دسترس باشد و به پرسش های آنها پاسخ دهد. اطلاعات تماس و چت آنلاین از سرویس های با ارزش برای مشتری مداری محسوب می گردند.
نتیجه گیری
در دنیا وب سایت های فروشگاهی بسیار خوبی طراحی شده است که می توانید با مشاهده وب سایت های آن ها ایده بگیرید. به عنوان مثال می توانید به وب سایت آمازون، علی بابا و ebay مراجعه نمایید.