اکثر صاحبان وب سایت ها می دانند که برای داشتن وب سایتی معروف با بازدید بالا، باید رتبه ی سایتشان را افزایش دهند. به منظور افزایش رتبه سایت و قرار گرفتن صفحه وب سایت شما در سه نتیجه اول جستجو باید سئوی سایتتان به طرز قابل توجهی رعایت شده و قوی باشد.
همان طور که می دانید اکثر کاربران پس از جستجوی عبارت مد نظر، بر روی سه یا چهار وب سایت اول کلیک می کنند و پس از رسیدن به نتیجه ی دلخواه لینک های پایین تر را چک نمی کنند.
پس اگر سایت شما در صفحه دوم به بعد قرار دارد، باید تمام سعی خود را کنید تا جزو سه تای اول در میان صد ها هزار وبسایت باشید!.
سئو چیست؟
قبل از اینکه به توضیح دو مفهوم سئو داخلی و سئو خارجی بپردازیم، بهتر است تا تعریف کلی از سئو داشته باشیم.
سئو را به مجموعه اعمال و کارهایی نسبت می دهند که مدیران وب سایت ها وظیفه انجام آن به منظور بالا بردن رتبه سایت خود در میان دیگر سایت ها دارند. درمرحله ی اول طراحی سایت حائز اهمیت بوده و در مرحله دوم، رسیدگی به سئو خودش را به خوبی نشان می دهد.
حال این سوال رخ می دهد که چگونه باید رتبه سایت خود را افزایش دهیم. بسیار ساده است!؛ شما تنها باید قوانینی را که الگوریتم های جستجوی گوگل برای رتبه بندی در نظر می گیرند را رعایت کنید و با به اشتراک گذاشتن محتوایی عالی، رتبه ی وب سایتتان را بالا ببرید.
اگر به دنبال ابزار های آنالیز و تحلیل سئو سایت خود هستید، کلیک کنید
انواع سئو
حال به مبحث اصلی این محتوا که تعریفی از انواع سئو است، می رسیم.
دو نوع سئو داریم: سئوی داخلی و سئوی خارجی.
موتور های جستجو به هر دو بخش سئو اهمیت خاصی می دهند و تلاش برای به روز نگه داشتن سئوی داخلی و سئوی خارجی به رنکینگ شما کمک والایی می کند. به همین دلیل شما به عنوان صاحبان وب سایت ها باید بتوانید با برنامه ریزی و پیاده سازی استراتژی ای دقیق در سایت خود نظر الگوریتم ها را به خود جلب کنید!.
سئوی داخلی چیست؟
سئوی داخلی همان طور که از اسمش هم پیداست، مربوط به مسائل داخلی سایت شده و به هرگونه اعمالی که شما درون وب سایت خود جهت بهبود رتبه بندی انجام می دهید، اطلاق می شود.
در وهله ی اول چیزی که اهمیت دارد استفاده از ظاهر بصری، افزونه های سئو، معماری زیبای سایت، محتوای متنی بصری و غیره است.
در مرحله ی بعد کیفیت محتوا است که اهمیت خود را نشان می دهد؛ محتوای قرار داده شده بر روی وب سایتتان هرچه با کیفیت تر با عبارات کلیدی بهتری باشد، کاربران بیشتری را جذب خود خواهد کرد و این یعنی رتبه ی بالاتر در میان هزاران سایت موجود!.
پس اگر می خواهید توسط گوگل به رنکینگ بالایی برسید، باید در ابتدا هدف را بر روی رضایت کاربران از محتوا و ویژگی های ظاهری وب سایتتان قرار دهید.
لازم به ذکر است که شما به عنوان یک مدیر وب سایت باید تمامی موارد مورد نیاز سئوی داخلی را رعایت کنید و با ایجاد شرایطی عالی و بهینه در سایت باعث جذب کاربران شوید.
اما سئوی داخلی تنها بخشی از تمام سئو است و سئوی خارجی نیز باید به خوبی رعایت شده و به آن رسیدگی شود؛ برای داشتن سئوی خارجی خوب بهینه سازی لینک سایت نیز اهمیت بالایی دارد!.
سئوی خارجی چیست؟
از دیگر دسته های سئو که اهمیت بالایی در رنکینگ وب سایت شما دارد، سئوی خارجی می باشد که نام دیگر آن Off Page SEO است. سئوی خارجی دیگر به محتوای سایت و کد های آن مربوط نمی شود اما می توان گفت با سئوی داخلی ارتباطی مستقیم دارد.
در Off Page SEO بیشتر بر روی لینک های داخلی و خارجی اعمال شده تاکید می شود.
برای مثال شبکه های اجتماعی و محتوایی که شما برای تبلیغ وب سایتتان در آن ها استفاده می کنید، یکی از راه های تقویت سئوی خارجی وب سایت می باشد؛ به این کار اصطلاحا لینک بیلدینگ می گویند که علاوه بر شبکه های اجتماعی به تمامی راه های جذب کاربر در سئوی خارجی مربوط می شود.
این را نیز حواستان باشد اگر لینک هایی که توسط دیگر روش های تبلیغ به سایت شما اطلاق می شود، کیفیت کافی را نداشته باشند و از نظر موتور های جستجو درست شناخته نشود ممکن است برای رتبه ی سایتتان مشکلاتی را ایجاد کرده و باعث جریمه شما شود!.
پس حواستان به سئو داخلی و سئو خارجی وبسایتتان باشد تا به هیچ وجه دچار مشکل نشوید!