مدل stp در دیجیتال مارکتینگ
در واقع بازاریابی با مدل STP یک مدل سه قسمتی است که کسب و کارها و کاربران از آن برای توسعه بازار بهره می برند. این مدل، یک بخش حائز اهمیت از بازاریابی می باشد که اجرا و کار کردن با آن با روش درست، نرخ تبدیل را افزایش داده و یک سازمان و یا کسب و کار را به اهداف تجاری مورد نظر خود خواهد رساند. به گونه ای دیگر باید گفت که بازاریابی STP برای جواب به این پرسش که «برای دسته های گوناگون مشتریان، کدام یک از ارزشها و یا برتری های سازمان ایده آل است؟» به کار برده می شود. مدل مورد ذکر، برای عرضه به دسته های مختلف مشتریان خدمات و یا محصولات هر کسب و کاری را بررسی خواهد کرد.
هنوز هم جزئیات بسیار زیادی از مدل STP وجود دارد که می توانیم به آن ها اشاره کنیم به عنوان مثال باید بگوییم که شما با بهره بردن از stp می توانید مشتریان و بازار خود را تقسیم بندی کنید و یک تعداد از مشتریان همیشگی خود را به عنوان بازار هدف در نظر گرفته و با توجه با نیاز و درخواست آن ها، کمپین هایی را تشکیل دهید. در این نوع بازاریابی مشتریان و کاربران خود را به قسمت های کوچک تری تقسیم خواهید کرد و برای هر قسمت از آن ها هدف خاص، استراتژی مناسب و کمپین های ویژه ای را که با نیازهای آنها تطابق دارد، در نظر خواهید گرفت و به این ترتیب در جذب آن ها و افزایش فروش خود به موفقیت خواهید رسید.
در مدل STP، دیگر تمرکز بازاریابی بر روی محصول نیست بلکه تمرکز بازاریابی به طور کامل بر روی مشتری خواهد بود. به همین دلیل مدل STP در بازاریابی شرایط را برای صاحبان کسب و کار به گونه ای فراهم می کند تا بتوانند بهترین مشتریان خود را شناسایی کنند و سلایق آن ها را به سادگی درک نموده و با توجه به این نیازها برای جذب آنها برنامه ریزی کند. مدل STP در شخصی سازی بازار بسیار موفق عمل می کند و بازار را بیش از همیشه هدفمند خواهد کرد، همین مورد به تنهایی اهمیت این مدل را برای ما به شکلی عالی ثابت خواهد کرد.
چرا بازاریابی سه مرحله ای
همان گونه که قبلا گفتیم، مدل STP یک روش بسیار عالی جهت توسعه بازار به شمار می رود که نرخ تبدیل را افزایش داده و در نهایت سبب افزایش سودهی خواهد شد. در این بخش اما قصد داریم در مورد علت های استفاده این مدل سه مرحله ای و مزایایی که دارد بحث کنیم تا مطمئن شویم آیا در این زمینه هم برای کسب و کارها مفید و ارزشمند است یا خیر.
با توجه به این که در مدل STP، مشتریان شما به گروه های مختلف تقسیم می شوند و تمرکز بر روی مشتریان هدفمندتر خواهد بود. همچنین خدمات ارائه شده شما و جایگاه یابی محصولات نیز به حالتی صورت می پذیرد که برای گروه مشتریان انتخاب شده در مرحله مشتریان هدف، جذاب و ایده آل باشد، میتوان نتیجه گرفت که بازاریابی شما کاملا شخصیسازی شده صورت می گیرد. بازاریابی شخصی سازی فواید و برتری های زیادی دارد که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد:
پیام های تجاری شما به شکل اختصاصی و البته شخصی سازی شده فرستاده خواهند شد. در این نوع بازاریابی، مشتریان هدف خود را به طور کامل خواهید شناخت و از علایق و خواسته های آنها شناخت کافی به دست می آورید، همچنین به این میزان از توانایی می رسید که با چه مشتریان چگونه ارتباط برقرار کنید با توجه به این که خصوصیات شخصیتی هر مشتری با دیگری تفاوت خواهد داشت.
بازگشت سرمایه شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند، به این دلیل که برای مشتریانی هزینه و وقت خود را صرف کنید که میدانید جز مخاطبین هدف شما می باشند و نیاز کاملی به خدمات و محصولات شما دارند و با احتمال بالایی تبدیل را به وجود خواهند آورد. همچنین بودجه خود را برای مشتریانی که از کسب و کار شما خرید نمی کنند، هدر نمی کنید. تحقیقات و تمرکز داشتن بر روی بازار برای محصول و به طور کلی کسب و کار شما بسیار ارزشمند می شود چرا که در این صورت با توجه به شناختی که از مشتری دارید با او ارتباط برقرار خواهید کرد.