همه ی شبکه های اجتماعی یک الگوریتم مخصوص به خود را دارند، برای موفقیت در آن ها باید قدم های درست و برنامه ریزی شده برداریم، تقویم محتوایی به ما در این راه کمک می کند. در این مقاله به شما صفر تا صد تدوین یک تقویم محتوایی استاندارد را می آموزیم تا انتهای این وبلاگ رایان استرآباد آرکا همراه باشید.
تقویم محتوایی چیست؟
تقویم محتوایی ترکیبی از یک تقویم و یک دفتر برنامه ریزی است. با استفاده از آن برای محتوای روز های مختلف برنامه ریزی می کنیم. تقویم های محتوا معمولاً شامل فعالیت های تبلیغاتی، بروزسانی محتوا ها، کمپین ها، وظایف تیم است. همه ی افراد و سازمان هایی که از یک پلتفرم محتوا منتشر میکنند نیاز دارند که یک تقویم محتوایی داشته باشند. معمولاً کارشناس دیجیتال مارکتینگ سازمان این تقویم را مناسب با پرسونای مشتریان تدوین می کند و تقویم محتوایی نهایی را به دست سایر اعضای تیم می رساند؛ و گرافیست ها بر اساس آن طراحی می کنند، محتوا نویس بر اساس آن برای سایت محتوا تولید می کنند. همه ی گروه با توجه به برنامه محتوایی هماهنگ با هم قدم برمی دارند.
چرا تقویم محتوا مهم است؟
برنامه ریزی همیشه مهم است، اگر می خواهیم به موفقیت بزرگ برسیم برنامه ریزی نقش مهمی دارد. اگر شما یک پیج اینستاگرامی دارید که نه برایتان مهم است که فالوورهایتان بالا برود، نه برایتان مهم است از آن درآمد کسب کنید برای شما تقویم محتوایی ضروری نیست.
ولی اگر می خواهید یک برند شوید و روز به روز مجموعه شما بزرگ تر و افراد بیش تری به شما اعتماد کنند و مشتری شما شوند، تقویم محتوایی از واجبات است. تقویم محتوایی به بازاریابی محتوایی شما کمک می کند و با استفاده از آن، همه تیم برنامه مشخص خواهند داشت و خیال شما راحت خواهد بود که همه وظایف در زمان مناسب انجام خواهد شد.
با وجود تقویم محتوایی چیزی در میان حجم گسترده کار فراموش نخواهد شد و مقاله ای که 6 ماه پیش نوشته را یادآوری می کند باید آپدیت کنید. تقویم محتوایی یک تصویر روشن از آینده به ما می دهد و بهوسیله آن می توانیم استراتژی بازاریابی یک ساله بچینیم و ببینیم یک سال دیگر چه حجم از کار جلو میرود.
چگونه تقویم محتوایی بنویسیم؟
چگونه یک تقویم محتوایی بسازیم؟ ساختن تقویم محتوایی کار سختی نیست، فقط قدم به قدم با ما پیش بروید تا یک تقویم استاندارد داشته باشید.
اهداف رسانه های اجتماعی خود را مشخص کنید
قبل از نوشتن هر برنامه ای باید تصویر روشنی از آنچه هدف دارید به آن برسید داشته باشید. اکثر ما از منتشر کردن یک پست هدفی داریم وقتی دقیقاً بدانید برای چه چیزی در تلاش هستید، پیدا کردن محتوایی که به شما در رسیدن به آن کمک کند بسیار آسان تر خواهد بود. قبل از تدوین تقویم محتوایی خود با گروهتان جلسه تشکیل بدهید و اهداف واقع گرایانه تعیین کنید به طور مثال تصمیم بگیرید هدفتان از فعالیت در دنیای مجازی چیست؟ آیا به دنبال فالوور بیشتر هستید؟ فروش بیش تر؟ یا نرخ وردی بیش تر به سایت؟
اکانت های فعلی خود در شبکه های اجتماعی را آنالیز کنید
حالا تصویر مشخصی از موفقیت دارید وقت آن رسیده حساب کاربری و فعالیت هریک از اعضا را آنالیز کنید به نکات قوت و ضعف تیم و رسانه اجتماعی خود پی ببرید و بر اساس آن استراتژی بچینید، تمام این اطلاعات را در جایی یادداشت کنید، و مطمئن شوید که این اطلاعات برای شما قابل دسترسی است.
جزییات حساب و رمز عبور، اهداف هر شبکه اجتماعی، پرسونای مخاطب، مسئولیت های هریک از اعضای تیم، یادداشت کردن موفق ترین تیم ها، پست های ضعیف، فذاموش نکنید، یکی از دلایل درست کردن تقویم محتوایی این است که محتوای هدفمند به دست کاربران برسد و برای این آنالیز فعالیت ما در گذشته مهم است.
انتخاب کنید در چه پلتفرمی می خواهید فعالیت کنید.
امروزه تعداد شبکه های اجتماعی از انگشتان دست بیشتر شده و هرکدام یک سری ویژگی دارند و یک گروه سنی خاص بیشتر در آن فعالیت می کند. اگر مخاطب هدف شما 18 تا 30 سال سن دارد باید سمت یک پلتفرم خاص بروید و اگر مخاطب هدف شما گروه سنی میانسال است باید یک پلتفرم انتخاب کنید، این بسیار مهم است که در پلتفرم خود را درست انتخاب کنید
مشخص کنید روزانه چه تعداد پست باید منتشر کنید
اکثر شبکه های اجتماعی الگوریتمشان به ثبات اهمیت می دهند و یکی از چیزهایی که به صفحه شبکه اجتماعی ما نظم می دهد این است که هر روز تعداد پست مشخصی را در ساعات مشخص به اشتراک بگذاریم و تعداد پست روزانه برای هر کسب و کار متفاوت است. قبل از تدوین تقویم محتوایی با اعضای گروه خود تصمیم بگیرید بهتر است روزانه چه تعداد پست منتشر کنید، اگر تیم بزرگی دارید که می توانند چند پست روزانه باکیفیت آماده کنند، حتما این کار را انجام دهید ولی اگر تیم شما تک نفرِ است بهتر است روزی یک پست اما با کیفیت منتشر کنید.
تصمیم بگیرید چه نوع محتوایی پست کنید.
اشتراک گذاری پست های یکنواخت هر آدمی را خسته می کند، مثلاً فقط پست ویدیویی یا فقط پست تصویری برای نجات از این وضعیت از قانون 80/20 استفاده کنید. قانون 80/20 می گوید برای جذب مخاطب و فروش بیش تر، 80 درصد پست های شما باید برای گرفتن تعامل، خبررسانی و آموزش طراحی شوند. 20 درصد دیگر کسب و کار شما را مستقیم تبلیغ کند. مردم برای دیدن پیام بازرگانی و تبلیغ به شبکه های اجتماعی نمی آیند، آنها می آیند تا چند ساعت سرگرم شوند و فکر خود را آزاد بگذارند، استفاده از این قانون به شما کمک می کند تا تعادل خوبی را برقرار کنید.
قانون یک سوم رسانه های اجتماعی
نباید بگذارید پیج شما کسل کننده شود و از قانون یک سوم استفاده کنید، در قانون یک سوم شما باید یک سوم محتوای تبلیغی، یک سوم پست های تعاملی و یک سوم دیگر پست های هدفمند را منتشر کنید
منابع و امکانات خود را بررسی کنید.
امکانات و توانایی تیم خود را آنالیز کنید ببنید تیم شما چقدر بزرگ است و چه پتانسیلی دارد، اگر تیم شما تیم کاملی است و انواع متخصصین مانند گرافیست، تدوین گر، نویسنده، آنالیزور در آن فعالیت میکنند، می توانید یک تقویم بی نقص بنویسید و کار اجرایی را به تیم بسپارید تا آن ها به موقع آن را ببندند.
قسمت های مهم تقویم محتوایی
یک صفحه در اکسل باز کنید و آن را به روز های هفته تقسیم کنید از ستون بالا برای تعیین تاریخ ها استفاده کنید در سطر ها این اطلاعات ر برای هر پلتفرم بنویسید نوع محتوا، عنوان، موضوع، پیوندها،نام مسئول
مزایای استفاده از تقویم محتوا
سازماندهی بهتر
با استفاده از تقویم محتوا، محتوای شما از هفته ها حتی ماه ها جلوتر آماده است و فقط با آرامش آن را منتشر می کنید. فرض کنید شما از قبل برای طراحی پست برنامه ریزی نکرده اید صبح به سرکار می روید چند ساعت از وقت شما سر این می گذرد چه پستی امروز آماده کنید، این وسط ممکن است حوادث ناگهانی مثل رفتن برق هم پیش بیایید تا کاری شما دارد تمام می شود ولی هنوز پست شما آماده نیست، همان لحظه به شبکه اجتماعی میروید و می بینید رقبای شما برای روز مادر محتوا پست کردند شما نه تنها یادتان نبود این مناسبت را بلکه قافله را به رقبا باختید.
سفارشی سازی بهتر
با سفارش سازی شما دیگر می دانید برای پلتفرمی مثل تیک تاک شما فقط ویدیو چالشی بسازید یا برای اینستاگرام چگونه پستی بزارید تا تعامل بیش تری از کاربران بگیرید
آنالیز بهتر
با استفاده از تقویم محتوایی بهتر می توانید استراتژی بازاریابی خود را آنالیز کنید و مدل های مختلف بازاریابی آنلاین را در آن استفاده کنید و با تجزیه و تحلیل استراتژی ها مختلف متوجه میشوید کدام برای شما مناسب تر است.
بهترین ابزارهای تقویم محتوا
Google sheets
به ابزار رایگان و کاربردی است اگر تیم کوچک و تکنفرهای دارید می توانید از آن استفاده کنید
Googel calendar
گوگل کلندر هم برای شروع کفایت می کند می توانید اولین برنامه ریزی تان را در آن انجام دهید
Loomly
یک پلتفرم با امکانات مورد قبول است ما می توانید به مدت 15 روز به صورت رایگان از آن استفاده کنید و در صورتی که از محیط آن خوشتان آمد اشتراک ماهیانه یا سالیانه آن را بخرید، در این ابزار محتوایی می توانید پست های خود را در یک روز بگذارید و برنامه ریزی کنید کدام پست در چه تاریخی و چه ساعتی منتشر شود، زمانی که شما خواب هستید لوملی برای شما آن را منتشر می کند.
Trello
ترلو مکمل تقویم محتوایی است با استفاده از آن وظیفه هر شخص را به علاوه مدت زمانی که آن را باید تمام کند را در آن می توان نوشت، و به افراد ابلاغ کرد. این برنامه کمک می کند تا تقویم محتوایی ما در عمل به خوبی پیش برود؛ و با اولویت بندی که صورت می گیرد کار های مهم سریع تر انجام می شوند.
Asena
آسانا هم برنامه ای مشابه به ترلو است، مدیر تیم با استفاده از آن می تواند متوجه شود کدام محتوا توسط چه کسی در حال حاضر دارد آماده می شود. با استفاده از این ابزار اشخاص متوجه می شوند تا چه روزی فرصت دارند کار را تمام کنند و اگر به موقع کاری را تحویل ندهند ممکن است توسط سرپرست تیم تنبه شوند.
Novin hube
نوین هاب یک پلتفرم ایرانی است که مشابه نمونه های خارجی امکانات دارد، با استفاده از آن می توانید زمان انتشار پست هایتان را زمان بدی کنید، به کامنت های افراد پاسخ دهید، از کپشن های آماده استفاده کنید و فعالیتتان را آنالیز کنید حتی به طور همزمان یک پست را در دو حساب کاربری منتشر کنید. از دیگر خوبی ها آن برای ایرانی ها این است که خرید اشتراک آن به واحد پولی کشور خودمان است.
Excel
اکسل ساده ترین حالت برای تدوین تقویم محتوایی است با استفاده از آن به راحتی می توانید جدول بندی کنید و محتوا سالیانه خود را تدوین و چاپ کنید و در اختیار افراد تیم بگذارید.
اهمیت مناسبت ها در تقویم محتوایی
یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید به تمام مناسبت ها حواسش باشد و از آن ها به نفع سازمان استفاده کند. او باید در مناسبت های خاص مثل روز پدر روز مادر رو عشق کمپین های تبلیغاتی و فروش برگزار کند تا آمار فروش افزایش پیدا کند. همچنین باید دقت کند کدام مناسبت با حیطه کاری سازمان هماهنگ است و روی آن مانور دهد مثلاً یک پیچ فروشگاهی آنلاین پارچه است. کارشناس محتوا باید روی روزهایی مثل روز خیاط سرمایه گذاری کند نه مثلاً روز درخت کاری!
چه کسانی باید از تقویم محتوایی استفاده کنند؟
تمام کسانی که در فرایند تولید و انتشار محتوا نقش دارند باید از تقویم محتوایی استفاده کنند
تولید کنندگان محتوا: هر فردی که به هر شکلی محتوا تولید می کند حتما باید یک تقویم محتوایی داشته باشد و از آن استفاده کنند.
مشاغل کوچک و بزرگ: گاهی اوقات بعضی از مشاغل منابع لازم برای استخدام یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ را ندارند، نبود کارشناس دلیل بر آن نیست که دیگر از تقویم محتوایی استفاده نکنند. هر کسب و کاری می تواند به افراد متخصص برای تدوین تقویم محتوایی ماهیانه سفارش دهد.
آژانس های دیجیتال مارکتینگ: آژانس های دیجیتال مارکتینگ که معمولاً وظیفه ی توسعه چند برند را دارند، لازم است برای هر برند یک تقویم محتوایی جدا تدوین کنند و برنامه های آن ها را باهم قاتى نکنند.
تیم های بازاریابی: می توانند با استفاده از تقویم محتوایی بهترین استراتژی ها را با مناسبت های مختلف گره بزنند و آن ها را اجرا کنند.
و اما کلام آخر
تقویم محتوایی مانند یک نقشه راه است به ما کمک می کند قدم های درست برداریم و زودتر به هدف خود برسیم. در این مقاله هر آنچه راجع به تقویم محتوا بود را باهم یا گرفتیم به عنوان سخن پایانی اگر بخواهیم یک نکته طلایی به شما به گوییم این است که فکر نکنید اگر یک تقویم محتوایی شلوغ داشته باشید نتیجه بهتری خواهید گرفت اتفاقاً تقویم محتوایی باید فاقد پیچیدگی باشد و بیش ترین چیزی که مهم است کیفیت محتوای و برنامه ریزی شما است.
شما از تقویم محتوایی استفاده می کنید؟ تقویم شما چه ویژگی هایی دارد؟ تقویم محتوایی شما سالانه است یا ماهیانه؟