ما هر روز که تلویزیون را باز می کنیم یا صفحات اجتماعی را بالا و پایین می کنیم با محتوا رو به رو هستیم، بعضی از محتوا هایی که می بینیم ارزشمند هستند ممکن است چیزی به دانش ما اضافه کنند، اما بعضی از محتوا ها فقط جنبه ی سرگرمی دارند. در این مقاله خواهیم فهمید که محتوا اصلاً چیست؟ و چه مزایایی دارد با رایان استرآباد آرکا همره باشید.
محتوا چیست؟
ارائه اطلاعات با هدفی خاص به کاربران از طریق یک کانال دیجیتال و به یک صورت خاص را محتوا میگوییم. به زبان ساده اشتراک گذاری هر چیزی که جالب، آموزنده، سرگرم کننده باشد را محتوا می نامیم محتوا می تواند صوتی، تصویری، متنی یا ویدیویی باشد.
تولید محتوا چیست؟
به مجموعه فعالیت های ما که باعث خلق یک اثر با معنا بشود تولید محتوا می گویند. به طور مثال ما در طبیعت هستیم، یک فیلم از محیط اطرافمان می گیریم و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنیم. در واقع ما با طی کردن این روند یک محتوا تولید کرده ایم.
مزایای تولید محتوا
در دنیای اینترنت ما نیاز داریم چیزی را به اشتراک بگذاریم، دنیای اینترنت بدون محتوا های رنگارنگ جذابیتش را از دست می دهد و به یک دنیای سرد و بی روح تبدیل می شود این جذابیت محتواهایی است که در اینستاگرام، سایت و شبکه های اجتماعی دیگر توسط افراد مختلف گذاشته می شود ما را به سمت گوشی می برد. در ادامه بیشتر مزایای تولید محتوا را توضیح می دهیم.
انتشار محتوا با صرفه است
تولید محتوا در بیش تر زمان های مختلف یا بی هزینه است یا کم هزینه شما با یک گوشی هوشمند ساده می توانید یک محتوای جذاب تولید کنید. افرادی که هیج سرمایه ای ندارند می توانند به سمت تولید محتوا به صورت ابتدایی به روند و کم کم به موفقیت برسند.
محتوا باعث تعامل می شود
محتوا محل تعامل است. زمانی که ما پستی در اینستاگرام می گذاریم، آدم های مختلف برای ما کامنت می گذارند و ما هم جواب آن ها را می دهیم و تعامل صورت می گیرد. زمانی که محتوا نباشد هیج تعاملی اتفاق نمی افتد، در حال حاضر الگوریتم شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام بر اساس تعامل است و ما نیاز داریم تا تعامل بگیریم تا دیده بشویم پس به چیزی مثل محتوا احتیاج داریم تا تعامل بگیریم.
محتوا می تواند درآمد زا باشد
محتوا می تواند یک منبع درآمد ما باشد. به شکل های مختلف می توانیم با تولید محتوا به درآمد برسیم. شما حتما بلاگر های ایرانی اینستاگرام را دیده اید با یک گوشی از خودشان و کارهایی که روزانه انجام میدهند عکس می گیرند و در اینستاگرام منتشر می کنند؛ و چون تعداد دنبال کننده های زیادی دارند با کسب و کار های مختلف قرار داد میلیونی می بندند و در صفحه عمومی شان آن کسب و کار را تبلیغ میکنند.
مدل دیگر درآمد زایی از محتوا می تواند به این صورت باشد که شما برای شخص یا شرکتی محتوا تولید کنید و در ازای آن دستمزدی بگیرید، یا مثلاً یک دوره آموزشی ضبط کنید و آن را بفروشید. مدل دیگر کسب درآمد از محتوا به این صورت است که شما یک سایت یا صفحه ی فروشگاهی بزنید، از محصول تان عکس بگیرید و آن را در اینترنت بگذارید و افراد مختلف با خرید از شما به درآمد زایی شما کمک می کنند.
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا پروسه ای در کسب و کار است که به تولید محتوای وسوسه کننده، گیرا و مجاب کننده و اشتراک کننده گذاری آن برای جلب توجه و جذب و دعوت مخاطبان هدف با هدف برانگیختن اقدام های سودآور در مشتریان است به زبان ساده انتشار چیزی که توجه مخاطب را جلب کند و او را به سمت خرید سوق دهد.
انواع محتوا
همه ی محتوا ها در ظاهر شبیه به هم هستند اما در مضمون با هم فرق دارند در ادامه با انواع محتوا آشنا می شویم.
محتوای صوتی
محتوا هایی صوتی مانند پادکست ها، یا برنامه های رادیویی هستند که برای کسانی که وقت کافی یا علاقه به خواندن محتوای متنی ندارند تولید می شوند. این محتوا در معمولاً در سایت یا کانال های تلگرامی قرار می گیرند، اگر شما صدا و فن بیان خوبی دارید می توانید اقدام به تولید محتوای صوتی کنید.
محتوای متنی
محتوای متنی معمولاً برای سایت ها تولید می شوند و در گوگل قرار می گیرند و وقتی کسی در گوگل چیزی را جست و جو می کند به آن نمایش داده می شود. این محتوا می تواند جنبه ی سرگرمی یا آموزشی یا خبری داشته باشد.
محتوای تصویری
محتوای تصویری می تواند به صورت عکس، ویدیو، یا یک پست گرافیکی باشد این محتوا معمولاً بیشترین محتوایی است که افراد مختلف از آن استفاده می کنند و هم در شبکه های اجتماعی کاربرد دارد هم در سایت ها.
محتوای آموزشی
محتوای آموزشی مفاهیم آموزنده را به مخاطب انتقال می کند؛ و کسانی که محتوای آموزشی تولید میکنند از ابتدا هدفشان این است که یک موضوعی را آموزش بدهند. همه افراد می توانند اگر چیزی را بلد هستند به دیگران نیز آموزش دهند مثلاً خانم های خانه داری که آموزش یک غذای خانگی را در اینترنت میگذارند
محتوای چند منظوره
محتوای چند منظوره محتوایی است که هم جنبه ی آموزشی دارد هم سرگرم کننده و با هدف خاص تولید می شود. در تهیه این نوع محتوا ما می توانیم تلفیقی از محتوای متنی صوتی یا تصویری استفاده کنیم. این نوع محتوا هم در سایت هم در شبکه های اجتماعی تعامل بسیار خوبی را از مخاطب می گیرد.
و اما کلام آخر
در این مطلب به اهمیت محتوا پی بردیم و با انواع آن آشنا شدیم، هر چقدر شما وقت و حوصله بیش تری برای تولید محتوا صرف کنید محتوای شما جذاب تر خواهید بود. شما اگر علم تولید محتوا را بیاموزید میتوانید به عنوان یک کارشناس محتوا فعالیت کنید و این کار شغل دائمی شما باشد. به نظر شما یک محتوای خوب چه ویژگی هایی دارد و چه چیزی منجر به ساخته شدن یک محتوای خوب می شود در قسمت دیدگاه نظر خود را برای ما بنویسید.