اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ که تعدادی از ما آن را به عنوان بازاریابی دیجیتال می شناسیم یک جهان بسیار بزرگ و شلوغ دارد که به دنبال هر یک از زیرمجموعه ‌های آن بروید، به جهان دیگری وارد خواهید شد که در نوع خودش بسیار وسیع است. اما برای اینکه توانایی کار کردن در این زمینه را داشته باشید یا از مفاهیم آن درک صحیحی به دست بیاورید باید با اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل بشناسید. با توجه به این که معمولا در کاربرد روزانه، اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به صورت انگلیسی استفاده می شوند، اگر معنای آنها را ندانید با مشکل روبرو خواهید شد.

در این مقاله قصد داریم معنا و مفهوم مهم ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing)

بازاریابی ربایشی، بازاریابی داخلی یا همان بازاریابی درونگرا از اصطلاحات مهمی است که به عنوان معنای اینباند مارکتینگ از آن استفاده می‌شود. هنگامی که مشتری تصمیم می گیرد به سمت کسب و کار شما بیاید قیف بازاریابی یا مسیری تحت عنوان سفر مشتری را طی کرده است. اگر در این سفر شما سعی کنید که با روش ‌هایی که معمولا تبلیغات مستقیم جز آن ها نمی شوند و با ارائه محتوای خاص و کاربرپسند مخاطب به سوی مشتری شدن بکشانید، این مراحل را به طور کلی بازاریابی ربایشی یا درونگرا (Inbound Marketing) عنوان می کنند.

بازاریابی برون‌گرا (Outbound Marketing)

بازاریابی خروجی، بازاریابی بیرونی یا همان بازاریابی برونگرا که گاها میبینیم به آن آوت ‌باند مارکتینگ هم می گویند در حقیقت تبلیغات و بازاریابی به روش مستقیم هستند که برای افزایش فروش محصولات از آن استفاده می کنیم این روش یکی از قدیمی ترین روش هایی است که می‌شناسیم. در بازاریابی درونگرا مشتری یا کاربر است که دنبال شما می گردد، اما در بازاریابی برونگرا شما به دنبال مشتری می روید.

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

بازاریابی آنلاین، بازاریابی اینترنتی یا همان بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) مواردی هستند که در اصل برای همان دیجیتال مارکتینگ استفاده می شوند. تا به حال تعاریف گونگونی برای دیجیتال مارکتینگ مشاهده کرده ایم، اما پرکاربردترین و معمول ترین آنها بهره بردن از ابزارهای شبکه ای و دیجیتال است که در راستای تحقق اهداف بازاریابی و فروش مورد استفاده قرار می گیرند.

بازاریابی دیجیتال شامل موارد گوناگونی مانند بهینه‌ سازی سایت،  شبکه‌های اجتماعی در راستای موتورهای جستجو، بازاریابی محتوایی، ایمیل مارکتینگ، آگهی های کلیکی و… می شود.

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

چنانچه در نظر داشته باشیم تا به شکل ساده و معمولی بازاریابی محتوایی را تعریف کنیم، باید بگوییم این روش استفاده از محتوای کاربردی و جالب جهت تحقق برنامه‌ های فروش و بازاریابی می باشد. در این روش کاربران با بهره بردن از فرمت‌ های محتوای گوناگون دنبال مشتری خود می روند تا پیش از هر اقدام دیگری ابتدا بتواند او را درگیر کسب و کار خود کند تا در نهایت به مشتری همیشگی تبدیل شود. مورد مهمی که باید در این زمینه به آن توجه کرد این است که نخست باید مفاهیم بازاریابی را ه خوبی بشناسیم تا موفق شویم با محتوای مورد نظر و قدرت کپی رایتینگ کاربران را به کار خود جذب نماییم تا در پایان به فروش مورد نظر دست پیدا کنیم.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی به روشی از بازاریابی می گویند که در آن کاربر از شبکه‌ های اجتماعی گوناگونی برای انتشار محتوا، بازاریابی محتوایی، بازاریابی معمول و تبلیغات و خدمات خود بهره می برد، این روش یکی از رایج ترین و محبوب ترین روشهای تبلیغاتی است و در کشور ما بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. مورد قابل توجهی که باید در این زمینه به آن توجه کرد این است که تا جایی که امکان دارد از بازاریابی و فروش مستقیم خودداری کنید و در پی این باشید که با انتشار محتوای کاربرپسند و ارتباط بیشتر با کاربران، از آنها مشتری همیشگی بسازید.

بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

بسیاری از کاربران هنوز هم باور دارند که دیگر پیامک همانند گذشته کاربرد ندارد، ولی به نظر ما این تفکر اشتباه است. بازاریابی پیامکی همچنان نیز در موارد گوناگونی مانند مواقعی که شما در پی بازخورد سریع هستید یا مخاطبان شما در فضای مجازی فعالیت ندارند، جواب خواهد داد.

شما در این روش آگهی های خود را با پیامک به دیگر کاربران نمایش می دهید.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *