طراحی سایت B2B در حقیقت نوع دیگری از مدل کسب و کار است که تجارت بیزینس با بیزینس در آن انجام می شود. در حقیقت در این روش شرکت ها با همدیگر در ارتباط هستند، به جای این که یک شرکت با مشتریان ارتباط برقرار کند.
وب سایت B2B به منظور برقراری ارتباط با دیگر وب سایت ها و فروشندگان طراحی می شود، به جای این که هدف از طراحی آن جذب خریداران و مشتریان نهایی به طورمستقیم باشد.
اما در یک طراحی سایت B2B دیگر یک خریدار جزء مخاطب نیست و شرکت ها و فروشندگانی که قرار است بعد از خرید محصولات ما، آنها را به دست مشتریان برسانند، به عنوان مخاطب مورد نظر ما محسوب میشوند.
در طراحی سایت B2B چیزی تحت عنوان سبد خرید وجود ندارد، چرا که فروشندگان و شرکت های همکار دیگر قرار نیست به این شیوه از محصولات وب سایت مذکور خریداری کنند. می توانیم بخشی به عنوان سفارش محصول را در این بخش اضافه کنیم. در یک طراحی وب سایت B2B هدف اصلی معرفی محصولات شرکتها است و قرار نیست خرید و فروشی به صورت آنلاین انجام شود.
در چنین وب سایتی شرکتها باید تمامی محصولات خود را با اطلاعات دقیق در وب سایت قرار دهند. اگرچه قرار نیست کسی به صورت پرداخت مستقیم، مبلغی پرداخت کند، اما حداقل باید در صفحه مخصوص به هر محصول گزینهای تحت عنوان موجود یا ناموجود در انبار کالا فراهم باشد تا شرکت همکار، کار خود را به شیوه صحیح انجام بدهد.
وب سایت بی تو بی(B2B) وبسایتی است که علاوه بر آنکه بانک اطلاعات شرکتهای مختلف و محصولات آنها به صورت مجتمع در آن موجود میباشد شامل تعریف قوانین و روشهای مشترکی برای ارائه محصولات و ارسال سفارش نیز است. در واقع شما میتوانید به راحتی خریداران محصولات و یا فروشندگان مواد اولیه خود را مشاهده کنید و به صورت آنلاین برای آنها درخواست ارسال نمایید.
از نمونه های موفق B2B در دنیا می توان به وب سایت های علی بابا، گلوبال سورسز، ترد ایندیا و غیره اشاره کرد.
بازاریابی B2B مناسب چه نوع کسب و کارهایی است؟
شاید برای شما هم سوال شده باشد که بازاریابی B2B برای کدام کسب و کار مناسبتر است؟ درحقیقت این نوع بازاریابی برای کسب و کارهایی مناسبتر است که با کسب و کارهای دیگر، تبادلات خدمات و محصولات انجام می دهند. این کسب و کارها با بهکارگیری درست بازاریابی B2B میتوانند هزینههای خود را به میزان زیادی کاهش دهند. بسیاری از کارشناسان بازاریابی اعتقاد دارند که در بازاریابی B2B ارتباط فردی شرکتها بسیار مهم است و شرکتهای مختلف، بهمنظور ایجاد ارتباط بهتر باید ارتباطات قدرتمند با شرکت های دیگر برقرا کنند.
بازارایابی B2B میتواند برای بسیاری از سازمانها و شرکتها مفید باشد و ضمن معرفی آنها، باعث افزایش فروش آنها شود، ولی این بازاریابی با توجه به حساسیت بالا باید با دقت بیشتری انجام شود تا سازمان یا شرکت شما دچار ضرر و زیان نشود. در این مسیر استفاده از یک متخصص بازاریابی B2B نقش مهمی در موفقیت این نوع بازاریابی ایفا می کند.