همه چیز در مورد تحلیل pestell
حتما از خودتان سوال می کنید که این مورد مگر به چه کاری می آید و چه امتیازی دارد و به طور کلی دلایل اهمیت آن چیست؟ پس اجازه دهید خیلی سریع بگویم که با آنالیز پستل به این موارد دست پیدا می کنید:
فرصتهای آینده را شناسایی خواهید کرد و در راستای آن ها قدم خواهید برداشت
تهدیدهای بیرونی را نیز خواهید شناخت و با آن ها مقابله خواهید کرد
تغییراتی که در محیط کسب و کارتان جریان دارد را خواهید شناخت
پروژههایی که به دلایل مختلف، احتمال دارد با شکست روبرو شوند را شروع نخواهید کرد
با علم زیادی به محیط ها و شرایط تازه وارد می شوید و عملکردی صحیح در این زمینه خواهید داشت
خب، این ها مزایای پستل بودند. حالا بهتر است ببینیم که روش پستل چیست و چگونه از آن استفاده می کنیم.
پستل چیست؟
در گذشته همه پستل را به عنوان یک تجزیه و تحلیل می شناختند و آگاهی زیادی در این زمینه نداشتند. اما حالا اگر بخواهیم پستل را تعریف کنیم باید بگوییم که پستل به ابزار یا چارچوبی می گویند که برای نظارت بر عوامل کلان محیطی و تجزیه و تحلیل کاربرد خود را نشان خواهد داد همچنین احتمال دارد که پستیل بتواند تأثیر خاصی بر کارکرد یک سازمان داشته باشد.
این ابزار یه خوبی می تواند در زمان آغاز به کار یک کسب و کار تازه یا ارتباط با بازارهای خارجی در بخش تحلیل کسب و کار خود را نشان دهد. این روش به طور معمول با دیگر ابزارهای تجزیه و تحلیل تجاری مثل SWOT و Porter’s Five Force همکاری می کند تا جهت درک صحیح یک وضعیت خاص به موفقیت دست پیدا کنند.
عوامل سیاسی
این عوامل به این مورد اشاره خواهد کرد که چگونه دولت در یک اقتصاد یا صنعت خاص مداخله خواهد کرد. به طور کلی همه تأثیراتی که دولت بر تجارت ها می گذارد در تحلیل PESTEL جای خواهد گرفت. سازمان ها باید این توانایی را داشته باشند که به قانون فعلی و قوانین آینده جواب دهند و سیاست بازاریابی خود را با توجه به این موارد تنظیم نمایند.
این ها شامل ثبات سیاسی یا بیثباتی، سیاست های مختلف دولت، سیاست تجارت خارجی، فساد، قانون کار، سیاست مالیاتی، قانون محیطزیست و دیگر موارد این چنینی می باشد. همچنین، دولت می تواند تأثیر زیادی بر زیرساخت ها ، سیستم آموزشی و مقررات بهداشتی کشور داشته باشد. همه این ها مواردی هستند که در زمان ارزیابی جذابیت یک بازار خاص باید به آن ها توجه شود.
عوامل اقتصادی
عوامل اقتصادی عملکرد یک اقتصاد خاص تعیین خواهند کرد و در میزان سودآوری و همچنین چگونگی تجارت یک سازمان تاثیر زیادی دارد. این موارد را در تحلیل پستل اکثرا به عوامل بزرگ و کوچک اقتصادی تقسیم خواهند کرد. عوامل بزرگ اقتصادی در هر اقتصاد با مدیریت تقاضا روبرو هستند. این عوامل شامل نرخ ارز، نرخ تورم، رشد اقتصادی، نرخ بهره ، نرخ بیکاری ، درآمد قابلاستفاده مصرفکنندگان و … است.
این عوامل می توانند به شکل مستقیم یا گاها غیرمستقیم در یک مدت طولانی بر یک شرکت تأثیر خود را بگذارند، چرا که تاثیر زیادی بر قدرت خرید مصرفکنندگان دارد و به احتمال فراوان میتواند مدل های عرضه و تقاضا را در اقتصاد عوض کند. در نهایت این مورد همچنین می تواند بر چگونگی قیمتگذاری محصولات و خدمات به دست شرکتها تأثیر خود را بگذارد.
نکات مهمی که در هنگام تجزیه و تحلیلی پستل باید به آن ها توجه کنیم
با دیگران یک تعامل و همکاری خوب داشته باشیم – تحلیلی که چندین دیدگاه را شامل می شود نتیجه کامل تری را عرضه خواهد کرد.
از منابعی که قبلا در سازمان شما وجود داشته اند بازدید کنید و در نهات از آن ها بهره ببرید.
از تجزیه و تحلیل پستل همراه با دیگر تکنیک هایی مثل تجزیه و تحلیل SWOT ، تجزیه و تحلیل رقبا، پنج نیروی پورتر یا حتی برنامه ریزی سناریو بهره ببرید.
گنجانیدن تحلیل در یک روند کلی برای داشتن نیم نگاهی بر تغییرات در محیط کسب و کار اهمیت زیادی دارد.
یادتان باشدکه بدون تجزیه و تحلیل و داشتن یک درک کامل از یافته های خود، در جمعآوری حجم عظیمی از اطلاعات دقیق به مشکل برخورد نکنید.
با توجه به گذشته یا حال درباره آینده تصمیم گیری نکنید و سعی کنید نگاهی کامل به آینده داشته باشید.