سالهاست که متخصصین طراحی وب تلاش کرده اند تا اطلاعات بهینه ای را که افراد به سرعت و به طور مؤثر آن را جستجو می کنند، ارائه دهند. وقتی وب سایت ها را از یک دهه پیش تا وب سایت های امروزی مقایسه می کنیم، انکار ناپذیر است که این صنعت در حال پیشرفت است. اما آیا ما در این راه چیزی از دست داده ایم؟
همانطور که ما بر روی مسیر بین عملکرد و اصالت، مفید بودن و الهام گرفتن هستیم، چه روندهای بزرگی را در سال 2020 باید در نظر بگیریم و بعد از آن چیست؟ در این مقاله به بررسی این روند های طراحی وب می پردازیم.
1-تعامل خرد پیچیده
صفحه اصلی وب سایت Bournemouth Beach Lodges on Crowd برای Bournemouth Beach Lodges، با استفاده از دکمه های معلق، یک اثر موجی متحرک ایجاد می کند.
تعامل های خرد سالهاست به ویژه در رسانه های اجتماعی وجود دارد. به عنوان نمونه قلب قرمز وقتی پستی که در اینستاگرام دوست دارید، ظاهر می شود. اما با توجه به محدودیت های توجه، لی پوینتر، رئیس طراحی در Crowd، معتقد است که آنها در سال 2020 به معامله ای بزرگتر تبدیل می شوند. تعامل و انیمیشن های خرد تا زمانی که بخشی از فعالیت درونی هر کسی شوند، پیچیده تر می شوند. او پیش بینی کرد آنها راهی برای نشانه گذاری، بازخورد و اطمینان از اعتماد هستند.
به عنوان مثال، اگر محصولی بخواهد به شکلی شفاف ارائه شود، آن تعاملات جهشی نخواهد بود؛ درعوض، آنها یکدست و آهسته وارد می شوند، بنابراین وقتی فرد به آن نگاه می کند، تمام احساس ظریف را به وجود می آورد.
2- محصولات با تصویر بلندتر
صفحه وب سایت Mountainguides.is ، یک وب سایت در مورد گردشگری و سفر در ایسلند است که بر خلاف منظره، از پرتره استفاده می کند.
جیک یانگ، طراح ارشد دیجیتال در Mad River می گوید: من امسال شاهد افزایش واقعی استفاده از تصاویر پرتره در تجربیات دسک تاپ بوده ام. هر چه بیشتر مردم محتوا را در تلفن های خود مشاهده می کنند، شایع تر خواهد شد. این روند بزرگتر از مواردی است که طراحان mobile-first کندرو با محصولات پرتره در میز کار دارند.
3- طراحی حالت تاریک
اینستاگرام در یکی از چندین سایت بزرگ برای معرفی حالت تاریک در سال 2019 بود.
دیوید باراتا ، مدیر طراحی در Impero می گوید: طراحی حالت تاریک امسال موضوع اصلی مورد بحث بوده است. ما جوانب مثبت و منفی در همه جا را می بینیم و مورد بحث قرار می دهیم.
حالت تاریک گزینه ای خوب برای داشتن یک UX لذت بخش تر است، زیرا از این طریق محتوا بیشتر به چشم می آید و چشم راحت تر آن را می بیند.
همچنین فراتر از مزایای عملکردی، از جمله افزایش عمر باتری و تنظیمات نور کم که حالت تاریک ارائه می دهد، از نظر زیبایی شناختی، به این حقیقت می رسد که یک طراحی واقعاً بدون حاشیه و لبه ایجاد کند، چیزی که اکثر طراحان تلفن های هوشمند به دنبال آن هستند.
4-وب تاشو
گوشی موبایل سامسونگ Galaxy Fold 5G یکی از دستگاه های با قابلیت تاشو کمپانی سامسونگ می باشد.
بسیاری از روند های جدید در طراحی وب از دستگاه های جدید الهام گرفته اند که مهمترین آنها در آغاز دهه 2010 با ظهور iPad ایجاد شد و شاید در آغاز دهه جدید، شاهد تغییر مشابهی از دستگاه های جدید با قابلیت تاشو مانند سامسونگ Galaxy Fold 5G باشیم.
آدام اینس، توسعه دهنده ارشد نرم افزار پیش بینی می کند: “ظهور یک” شبکه تاشو “به معنای طراحی بیشتر و تجربه ای بی نظیر برای تلفن ها و تبلت های تاشو خواهد بود.” من فکر می کنم طراحی های منحصر به فرد و خلاقانه تر ارائه می شود در حالی که این یک موضوع جدید است. ”
5- تنوع تایپوگرافی
جیمز وود، بنیانگذار و مدیر خلاق معتقد است که شکل های حروف کوچک و بولد بدون زایده سالها مورد استفاده قرار گرفته است و در نتیجه، تعداد زیادی از وب سایت ها به نظر می رسد کمی شبیه به هم عمل کرده اند. اما ما تغییراتی را می بینیم که در سال 2020 شتاب بیشتری گرفته است. فونت دستنویس، فونت های قدیمی و طرح حروف متحرک در حال بازگشت هستند.
6-فراتر رفتن مینیمالیسم (کمینه گرایی)
صفحه وب سایت اپل در کریسمس به شکل براق و مینیمالیسم مشاهده شد. استیو شارپ، مدیر Fat Cow Media می گوید: “روندی که در سال 2019 بیشتر شاهد آن بودیم، طراحی صفحه وب ساده و مینیمالیستی است.” وی ادامه داد: شرکت ها به دنبال الگو های ساده ای برای ارسال پیام برند خود هستند و محصولات و خدمات خود را به روشی واضح و مختصر به نمایش می گذارند. او حامی جدی این رویکرد است. “این نوع طراحی شفاف، مدرن و تازه است و باعث می شود تا تجربه کاربری بهتر شود. من از دیدن این روند خاص در سال 2020 به طور گسترده استقبال می کنم.”
البته در نهایت، مینیمالیسم به معنای ارائه تجربه ای آسان تر و بهتر برای کاربر است و این دقیقاً به همان اندازه عملکردی است که زیبایی شناسی آن را در بر می گیرد. الکس شلیفر، مدیر ارشد طراحی شرکت، معتقد است که در سال 2020 شاهد پیشرفت های بزرگی خواهیم بود. او پیش بینی می کند “ثبت نام سریع و پرداخت فوری تبدیل به یک هنجار خواهد شد، در حالی که وارد کردن شماره کارت های اعتباری و کلمه عبور خیلی قدیمی شده است.”