کاربرد مدل aida در بازاریابی
آیدا (AIDA) را می توان یک مدل ارتباطی به حساب آورد که شرکت ها برای بالا بردن میزان فروش محصولات خود از آن استفاده می کنند. آیدا برگرفته از کلمات لاتین توجه، علاقه، خواسته و اقدام است.
آگاهی و توجه
وقتی که یک محصول وارد بازار بشود، نخستین موردی که برای هدف انتخاب می کند جلب توجه می باشد. شرکت های تولید کننده مبالغ بسیار زیادی خرج میکنند و در مورد این که چگونه می توانند نظر کاربران را به سمت محصولات خوئ جلب کنند بحث می کنند. روش در نظر گرفته برای جلب توجه کاربران بستگی به محصول دارد، این موارد شامل مناسبتها، اسپانسر، و شرکت های عظیم تبلیغاتی خواهد بود. اگر محصول مورد نظر یک ابزار یا یک تکنولوژی خاص باشد احتمال این که شرکت تصمیم بگیرد برای دیده شدن محصول آن را در معرض بازدید قرار دهد وجود دارد.
علاقه
هنگامی که موفق شدید نظر دیگران را به کار خود جلب کنید، کار بعدی شما که باید انجام دهید این است که علاقه کاربران جذب شده را به محصول خود حفظ نمایید. این مورد فقط در صورتی جواب می دهد که تبلیغ امکانات محصول و توضیحات دقیق در مورد آن را انجام دهید.در این مرحله ما وظیفه داریم که برای مشتری اطلاعاتی را در نظر بگیریم که آنها را به مرحله بعد یعنی خواستن هدایت کند.
خواستن
مرحله بعدی خواستن است؛ در این جا شما باید دقیقا بدانید که مشتریان شما چه اطلاعاتی در مورد محصول شما دارند تا بتوانید برای اینکه آنها محصول را داشته باشند امکانات جدیدی در نظر بگیرید.
اقدام کردن
مرحله بعدی اقدام برای خرید است، اگر یک شرکت بتواند از راه و روش آیدا به خوبی استفاده کند، مشتریان محصولات آن شرکت را خواهند خرید. در این مرحله کاری که باید انجام دهید این است که به اقدام خرید مشتریان کمک کنید با ساده سازی این مراحل به خوبی پیش خواهند رفت.
نت فلیکس یکی از بزرگ ترین شرکت ها و البته موفق ترین شرکت ها برای اطلاع رسانی به کاربران از برخی از رسانه های تبلیغاتی استفاده می کند. این رسانه ها را در ادامه خواهیم گفت.
تبلیغات به صورت چاپی
تبلیغات از شبکه جهانی یوتیوب
تبلیغات به صورت نمایشی برای مشتریان (Adwords)
همکاری با ارائه دهندگان خدمات
چگونه تمایل ایجاد کنیم؟
همان گونه که کاربران بیننده مشغول تجربه برخی از ویژگی ها هستند، به تجربه مشاهده یکپارچه نیز دست پیدا خواهند کرد. در این قسمت، ویژگی های عنوان شده در ادامه سبب می شوند تمایل برای خرید برنامه های اشتراکی توسط کاربران دو چندان شود:
فیلم ها، پیش پرده ها و مستندهای تحت انحصار نت فلیکس
فیلم هایی با کیفیت عالی و با وضوح بالا
از همه دستگاه ها پشتیبانی میشود و شما هر وقت که بخواهید می توانید فیلم تماشا کنید
سریال های تلویزیونی و فیلم های گوناگون از هالیوود، بالیوود و دیگر فیلم های انحصاری.
در یک حساب کاربری امکان داشتن چند پروفایل وجود دارد
گزینه دانلود برای آن دسته از کاربرانی که می خواهند فیلم مورد نظر خود را دانلود کنند و همچنین برخوردار بودن از بخش تماشای آفلاین که باعث می شود آن دسته از کاربرانی که فرصت دانلود کردن ندارند بتوانند فیلم مورد نظر خود را سریعا مشاهده کنند.
در جریان فیلم ها هیچ گونه تبلیغاتی وجود ندارد که همین مورد به تنهایی باعث شده است بسیاری از کاربران برای مشاهده فیلم و سریال از نت فلیکس استفاده کنند.
بر اساس الگوهای مشاهده شده در زمان نمایش های تلویزیونی و فیلم ها توصیه های شخصی ارائه می شود.
امکان نمایش فیلم و سریال به صورت چند صفحه ای وجود دارد
ادامه تماشای ادامه فیلم از جایی که قبلا مشاهده کرده بودید
پشتیبانی از دستگاه های اینترنتی که سرعت چندان بالایی ندارند برای آن دسته از کاربرانی که به اینترنت پر سرعت دسترسی ندارند.
نتیجه گیری
مدل ارتباطی آیدا به وسیله یک مولفه ویژه از استراتژی های مهم و حائز اهمیت بازاریابی مورد بهره قرار میگیرد. حتما به این مورد توجه کنید و یادتان باشد که همه عناصر آمیخته بازاریابی از جمله محصول، قیمت، تبلیغات و جایگاه به قرار دادن مشتریان در فرآیند آیدا کمک خواهد کرد و لذا سبب خواهد شد که آنها با محصول شما آشنا بشوند، آن را بررسی کنند و پس از بررسی های لازم در نهایت آن را خریداری کنند.