آموزش تولید محتوا برای محصولات
یکی از موارد بسیار مهمی که در زمان افتتاح سایت فروشگاهی باید به آن اوجه زیادی داشته باشیم تولید محتوا برای محصولات است. در حقیقت در شرایطی مشتری را به خرید از سایت تشویق خواهید کرد که توضیحات و محتوای محصول ارائه شده کاملا برای مشتری ارزشمند باشد. اما در این مقاله عنوان خواهیم کرد که محصول نویسی یعنی چه و چگونه با با استفاده از روش های آسان می توانید تولید محتوا برای محصول را انجام دهید.
تعریف محصول نویسی
بسیاری از کاربران به این نتیجه می رسند که فقط تولید محتوا و جذابیت یک فروشگاه می تواند باعث جذب مشتری شود. ولی آنها این مورد را در نظر نمی گیرند که محصولات قرار گرفته در یک سایت به محتوا نیاز دارند و بهتر است که به شکلی دقیق سئو شوند. حالا اگر بخواهیم محصول نویسی را تعریف کنیم باید بگوییم که به محتوایی گفته خواهد شد که صرفا برای فروش هر محصول ساخته خواهد شد. محتوای این چنینی باید دارای کلمات کلیدی مرتبط باشد و اطلاعات جامعی از آن محصول را در محتوا قرار داده شود.
آشنایی با مخاطبین
نخستین موردی که در هنگام تولید محتوای محصول باید به آن توجه کنید این است که با مخاطبان خود آشنایی کامل پیدا کنید. با این روش به سادگی خواهید فهمید که افراد در محصولات شما به چه چیزی بیشتر توجه می کنند. برای شناخت ساده تر کاربران سایت خود فقط نیاز است به یک سری پرسش ها جواب دهید.
چرا مشتری محصولات فروشگاه شما را برای خرید انتخاب کرده است؟
محصولات من چه مزیت و برتری نسبت به محصولات سایت های دیگر دارند؟
بیشتر مشتریان شما دارای چه علایقی هستند؟
مشتریان شما محصولات شما را چگونه توصیف می کنند؟
مشتری چگونه شما را یافته است؟
بعد از جواب دادن به این پرسش ها می توانید، تولید محتوا برای محصولات خود را شروع کنید.
تمرکز بر مزایا
مورد بعدی که در آموزش تولید محتوا باید به آن توجه کنیم توجه داشتن به مزایای محصولات می باشد. پیش از توليد کردن محتوا براي محصولات همه مزایایی که کالاهای شما برای مشتریان دارند را بنویسید. در حقیقت شما وظیفه دارید مشتری خود را قانع کنید که محصول شما را برای خریداری انتخاب کنند. مشتریان هم در شرایطی از شما خرید خواهند کرد که محصول شما برای آنها دارای ارزش و سود و منفعتی باشد. مثلا اگر فروشگاه شما محصولات پوستی را برای ارائه در نظر گرفته باشد، باید در توضیحات به شکل مفصل مزایای آن را برای پوست های گوناگون بنویسید. در این صورت کاربر برای خریدن آن اقدام خواهد کرد.
لحن خوب و نرمال
مورد بعدی که در هنگام آموزش تولید محتوا سایت بهتر است به آن توجه ویژه ای داشته باشید، لحن ارتباط با مشتری می باشد. در تولید محتوای محصول سعی کنید به گونه ای با مشتری ارتباط برقرار کنید که او بتواند به شما اطمینان کند و نگرانی در این زمینه نداشته باشد. استفاده از یک لحن خوب و نرمال در تولید محتوا برای محصول سبب جذب مشتری خواهد شد. یادتان باشد که سبک و لحن تولید محتوای ویژه ای برای خود در نظر بگیرید. برای این کار باید از مشتری خود شناخت کافی داشته باشید و بر اساس علایق آن ها لحن حرف زدن خود را انتخاب کنید. برقراری ارتباط با یک روش خوب در شبکه های اجتماعی نیز وجود دارد و آن این است که بخش نظرات کاربران را بخوانید و با علایق آن ها آشنا شوید.
این که برای تولید محتوای شبکه های اجتماعی از لحن طبیعی خودتان استفاده کنید کاملا ضروری می باشد؛ شما می توانید در این زمینه تحقیق مفصلی در شبکه های اجتماعی انجام دهید و به نتیجه خوبی هم برسید. همچنین برای تولید محتوای ویدیویی هم یادتان باشد با توجه به سلیقه و سبک مشتری ارتباط برقرار کردن را آغاز کنید. در این صورت مشتری با شما حس صمیمیت خواهد گرفت و در نتیجه اقدام به خرید محصول می کند.
استفاده از کلمات هیجان انگیز
در توليد محتوا براي محصولات استفاده از کلمات هیجان انگیز بسیار حیاتی و ارزشمند خواهد بود. با بهره بردن از کلمات هیجان انگیز در تولید محتوا به سادگی می توانید موفق به تحریک احساسات مخاطبان کنید تا در نهایت آن ها محصولات شما را بخرند. البته یادتان نرود که با توجه به شرایطی که هر محصول دارد این کلمات تغییر خواهند کرد؛ مثلا اگر قصد فروش یک محصول آرایشی را دارید، نوشتن این جمله که ” با این محصول به نهایت زیبایی می رسید” می تواند در جذب کاربر بسیار موثر باشد.
بهینه سازی محتوا
همان گونه که اطلاع دارید و قبلا نیز اشاره کردیم همه مطالب فروشگاه شما باید بهینه سازی شده باشند. این مورد به دیده شدن محصولات شما کمک شایانی خواهد کرد. نخستین گامی که برای بهینه سازی باید بردارید پیدا کردن عبارات کلیدی مرتبط با محصولتان می باشد.
شما حتما باید از کلمات کلیدی بهره ببرید تا کاربران با استفاده از آن ها برای یافتن محصول خود دچار سردرگمی نشوند.
بعد از این که موفق شدید کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید حتما باید از آن ها در توضیحات محصول، عنوان ها، متا دیسکریپشن و … استفاده کنید.
استفاده از تصویر مناسب
پیش از این که کاربر مشغول به خواندن توضیحات مربوط به محصول شود، نخست به تصویر آن نگاه خواهد کرد. چرا که در فروش آنلاین تنها راه دیدن محصول به وسیله مشتری همین تصویر خواهد بود. در نتیجه بهره بردن از تصاویر مناسب که در تمام زوایا کیفیت خوبی داشته باشند اهمیت زیادی دارد. حتما در این زمینه تحقیقات مفصلی انجام دهید و از عکس های باکیفیت نیز بهره ببرید.
البته این مورد را هم در نظر داشته باشید که تصاویر فروشگاه اینترنتی لباس با تصاویر فروشگاه اینترنتی کنسول بازی کاملا متفاوت خواهد بود؛ در فروشگاه پوشاک از همه زوایا عکس گرفته می شود و باید سعی کنید در نور طبیعی عکس ها را بگیرید تا رنگ آن ها در تصویر تیره تر یا روشن تر از چیزی که هستند دیده نشوند.
ولی در فروشگاه لوازم بازی و کنسول، تصاویر باید دقیقا از خود محصول گرفته شوند؛ مثلا برای یک کنسول، فقط باید یک عکس ساده از ظاهر و بسته بندی آن درون سایت قرار دهید و همین مورد کفایت می کند البته باید کاملا برای جواب دادن به سوالات کاربران نیز آمادگی داشته باشید.
توجه به جزئیات
در توليد محتوا براي محصولات موردی که بسیار مهم است توجه به جزئیات یک محصول می باشد. جزئیات محصول دقیقا به معنای : جنس محصول، چگونگی نگهداری محصول، گارانتی، قیمت، میزان دوام آن، چگونگی استفاده از آن، شرکت یا کشور تولیدکننده آن و … می باشد شما باید همه مواردی که نیاز است مشتری بداند را توضیح دهید.
جزئیات را باید به گونه ای شرح دهید که مشتری نیاز نداشته باشد به سایت های دیگر برود و در مورد محصول تحقیق کند و یا به فروشگاه دیگری برای خرید مراجعه کند. مشتری باید بدون هیچ مشکلی محصول را بشناسد و با خیالت آسوده آن را خریداری کند. محصول نویسی بهتر است به گونه ای باشد که مشتری تصور کند فروشنده دقیقا در کنار او است و در حال جواب دادن به پرسش های او است.
خوانا بنویسید
کاربران از خواندن مطالب طولانی و خسته کننده استقبال نخواهند کرد. اگر متنی که شما می نویسید برای کاربران جذاب نباشد، آن ها رغبتی به خواندن آن نخواهند داشت. همین مورد به تنهایی تاثیر منفی در سئو سایت شما خواهد گذاشت. با رعایت مواردی که در ادامه خواهیم گفت متن خوب و جذابی خواهید نوشت.
از پاراگراف های کوتاه ئ تاثیرگذار استفاده کنید
بالت گذاری موارد را فراموش نکنید
سعی کنید عنوان را رنگی بنویسید و قسمت های مهم را علامت گذاری کنید
علائم نگارشی را رعایت کنید
اگر شما دارای فروشگاه وردپرسی هستید و افزونه رنک مث یا یوآست را فعال نموده باشید، در هنگام نوشتن متن محصول پیشنهاد هایی را مشاهده خواهید کرد. با در نظر داشتن ویژگی های این دو افزونه که گفتیم بسیاری از مشکلات شما در زمینه نوشتن حل خواهند شد و دیگر نگرانی بابت این مورد نخواهید داشت.
در تولید محتوا از ویدیو استفاده کنید
از همه اجناس خود و روش استفاده از آن ها ویدیو بسازید. در این صورت مشتری از همه نظر محصول را مشاهده خواهد کرد و مورد خاصی برای پرسش در ذهنش نخواهد ماند. همینطور باید گفت که تماشای ویدیو سبب ماندگاری کاربر در پیج شما خواهد شد. همین مورد سبب بهبود افزایش سایت شما خواهد شد.
مثلا شما می توانید از مراحل تولید و آماده سازی اجناس خود ویدئو درست کنید، در این صورت مشتری از ارگانیک بودن محصول مطمئن خواهد شد. شما همچنین برای افزایش جذابیت می توانید برای ویدئوها و کلیپ هایی که می سازید افکت های خاص در نظر بگیرید و آن ها را به زیبایی هر چه تمام تر در سایت قرار دهید.
این گونه کلیپ ها را به سادگی و با استفاده از نرم افزار اینشات (inshot) می توانید بسازید. در پایان هم لینک خرید محصولات خود را در ویدیو قرار دهید.
تجربیات مفید
در هنگام تولید محتوا برای اجناس خود، بعد از این که اطلاعات مورد نظر را در پیج خود قرار دادید، در صفحه وبلاگ خود برای هر محصول محتوایی جداگانه درست کنید و نظرات و تجربیات خود را نیز در مورد آن محصول بیان کنید و بعد از این در این محتوا به محصول خود لینک اضافه کنید.