چگالی کلمات کلیدی و مفهوم آن

کلمات کلیدی

در این نوشته قصد داریم درباره چگالی کلمات کلیدی و مفهوم آن صحبت کنیم. کلمات کلیدی جهت اصلی محتوای شما را مشخص می‌کند، پس استفاده درست و مناسب از کلمات کلیدی نقش مهمی در سئو وب سایت دارد. وقتی نسبت استفاده از کلمات یا عبارات کلیدی را در یک محتوا ارزیابی می‌کنیم، در حقیقت چگالی کلمات کلیدی keyword density را محاسبه کرده‌ایم.

سه جز اصلی سئو، چگالی کلمات کلیدی، کلمات کلیدی برتر و نزدیکی کلمات کلیدی می باشند که مربوط به بهینه ‌سازی صفحه هستند، بهتر است هنگام بهینه سازی سایت و جایگذاری کلمه کلیدی در هر صفحه، به این موارد توجه داشته باشیم.

اگر تمایل دارید در خصوص چگالی کلمات کلیدی و اهمیت ضرورت آن در سئوی سایت اطلاعات بیشتری به دست آورید، این مقاله را مطالعه کنید.

چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density)

به تعداد کلمات کلیدی که در یک مقاله استفاده می‌کنید، “چگالی کلمات کلیدی” گفته می‌شود، حداکثر چگالی کلمه کلیدی که می‌توانید در یک مقاله استفاده کنید حدود ۳ % است. با این حال اگر شما کلیدواژه خود را تا ۲ % نگه دارید بهتر است و همه چیز مناسب تر خواهد بود. به فرض: اگر یک مقاله 1000 کلمه ای دارید و کلید واژه شما ” نکات سئو و بهینه سازی سایت” است، شما می‌توانید از “نکات سئو و بهینه سازی سایت” حدود 25 تا 30 بار (حداکثر) در کل مقاله استفاده کنید، اما اگر 20 بار استفاده کنید بهتر است. اگر از وردپرس جهت طراحی سایت خود استفاده کرده اید، با نصب پلاگین yoast seo ، این افزونه چگالی کلمات کلیدی را محاسبه می کند. به راحتی می توانید از طریق این افزونه چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنید.

فرمول محاسبه چگالی کلمات کلیدی نیز به صورت زیر می باشد:

محاسبه چگالی کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برتر (Keyword Prominence)

درج کلمات کلیدی در یک مقاله “کلمات کلیدی برتر” نامیده می‌شود. مکان های زیادی در وب سایت وجود دارند که می‌توانید کلمات کلیدی خود را در صفحه نمایش دهید تا موتور های جستجو به راحتی آن ‌ها را کشف کنند. در حقیقت کلمه کلیدی در مکان‌ های مختلف صفحه سایت، نشان داده می‌شود.

برای مثال عنوان صفحه، URL صفحه، متا تگ توضیحات، کلید واژه در شروع مقاله، کلید واژه در عنوان‌ها مثلا: H1 ،H2 و همچنین می‌توانید کلید واژه خود را در تصویر با استفاده از ویژگی ALT نشان دهید. پس در نتیجه در محتوا نیز هرچه زودتر کلمه کلیدی نشان داده شود، بهتر است، با این حال، تعادل را برقرار کنید و از تکرار کلمات کلیدی انبوه که سبب می شود وبلاگ یا وب سایت شما در عرض چند روز اسپم شود، خودداری کنید.

نزدیکی کلمات کلیدی (Keyword Proximity)

به فاصله دقیق بین کلمات در کلمات کلیدی” نزدیکی کلمات کلیدی ” گفته می‌شود. به عنوان مثال اگر کسی دنبال ” چگونه برای وب سایتمان سئو مناسب ایجاد کنیم؟ ” بگردد، گوگل به او این نتیجه را نشان ‌دهد: ” ساخت وب سایت با در نظر داشتن سئو ” هرچه کلمات کلیدی به ابتدای پاراگراف نزدیک‌تر باشند، به عنوان ” نزدیکی کلمات کلیدی ” در نظر گرفته می‌شود. که برای سئو سایت خوب و مناسب است.

اگر همه این کلمات دقیقا در کنار هم قرار داشته باشند که به معنی ۱۰۰ % صحیح کلیدواژه هستند، با این حال اگر یک کلمه از بقیه فاصله داشته باشد که آن را ۸۰ درصد کامل کند. اگر سه واژه به عنوان مثال بالا وجود داشته باشد و همه آن‌ها از یکدیگر فاصله داشته باشند، این به این معنی است که کم‌تر از ۵۰ % فاصله کلمه کلیدی وجود دارد، که این موضوع از نظر موتور های جستجو اصلا خوب نیست.

نتیجه گیری

در مبحث سئو و  بهینه سازی سایت، چگالی کلمات کلیدی فاکتوری مهم و ضروری برای تشخیص مرتبط بودن محتوای یک صفحه با کلمه کلیدی اصلی استفاده شود. سعی کنید در مقالاتی که برای وب سایت خود درج می کنید حتما چگالی کلمات را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *