گوگل آنالیتیکس یکی دیگر از ابزار های کاربردی گوگل است که برای موفقیت در کسب و کارمان استفاده از آن واجب است.در این مقاله با زیر و بم گوگل آنالیتیکس آشنا می شویم و می خوانیم که چه کمکی برای مدیریت بهتر وب سایت به ما می کند با رایان آسترآباد آرکا همراه باشد.
گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان برای تجزیه و تحلیل وب سایت است، با استفاده از آنالیتیکس نحوه استفاده کاربران از سایت را مورد ارزیابی قرار می گیرد و آماری از نرخ تبدیل، تعامل و ترافیک سایت می دهد با استفاده از آنالیتیکس شما می توانید ببنید کاربران شما را با چه کلمه کلیدی پیدا کرده اند و با کدام مرورگر شما را جست و جو کرده تعداد بازدیدکنندگانی که دارید، تعداد بازدیدهایی که یک صفحه دریافت میکند و موارد دیگر را آنالیز کنید، برای بهبود سایت لازم است با GA را یاد بگیرید. و از آن استفاده کنید.
چرا باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کرد؟
گوگل آنالیتیکس قدرتمند ترین ابزار برای آنالیز وب سایت است. و پادشاه آنالیز وبسایت ها به حساب میآید خوبی این ابزار این است که در مقابل این همه امکانات رایگان است، آنالیتیکس تأثیرات مثبت بسیار زیادی می تواند برای کسب و کار شما داشته باشد.
از گوگل آنالیتیکس چه کسانی باید استفاده کنند؟
انالیتیکس برای هر شخصی که وب سایتی دارد مناسب است و رابط کاربری آسانی دارد بیشترین کسانی که از آنالیتیکس استفاده می کنند متخصصین سئو و دیجیتال مارکتینگ ها هستند، اگرشما به تنهایی سایت فروشگاهی خود را اداره می کنید به شما توصیه می کنیم استفاده از گوگل انالیتیکس را یاد بگیرید چون اصلاً سخت نیست و نیاز به پیش نیاز ندارد.
چرا آنالیتیکس برای دیجیتال مارکتینگ مهم است؟
اولین دیجیتال مارکتر ها مجبور بودند برای ارزیابی سایت داده ها را خودشان استخراج کنند و کنار هم بگذارند تا سایت را آنالیز کنند. و این کار بسیار زمان بر بود و وقت انرژی آن ها تلف می شد با پیشرفت تکنولوژی و ورود شبکه های اجتماعی جدید عملاً تحلیل داده ها بسیار پیچیده شد از طرفی متخصصین نیاز داشتند نحوه تعامل کاربر را آنالیز کنند و از طرف دیگر این کار سخت و زمانبر بود اینجا بود که با پیدایش گوگل آنالیتیکس راه برای همه هموار شد.
با استفاده از آنالیتیکس کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در زمان بسیار کوتاه به داده های ارزشمند دست پیدا می کنند داده هایی راجع به اینکه خریداران آنلاین چگونه وب سایت را می بینند این داده ها را به راحتی با سایر اعضای تیم می توانند به اشتراک بگذارند و همه از آن برای اقدامات استفاده کنند
تفاوت گوگل آنالیتیکس با گوگل سرچ کنسول و گوگل تگ منیجر
انالیتیکس اطلاعاتی را بعد از کلیک و ورود کاربر به سایت شما را می دهد یعنی نحوه تعامل کاربر با سایت شما بازدید های سایت شما، اما در گوگل سرچ کنسول اطلاعاتی راجع به قبل از ورود کاربر به سایت شما را می دهد مثلاً کاربر با جست و جو کدام عبارت کلیدی سایت شما را پیدا کرده است.
تفاوت بین دو ابزار کاربردی آنالیتیکس و تگ منیجر در این است که گوگل آنالیتیکس یک ابزار تحلیلی است ولی گوگل تگ منیجر اصلاً ابزار تحلیلی نیست و هیچ گزارشی را نمی توانیم از آن دریافت کنیم از گوگل تگ منیجر یک ابزار رایگان برای نصب و مدیریت برچسب های سایت شما است
انواع گزارشهای گوگل آنالیتیکس
همان طور که گفتیم آنالیتیکس بک ابزار تحلیلی است که گزارشهایی را به ما می دهد در ادامه به مهمترین گزارش های آنالیتیکس می پردازیم
گزارش Real Time
در این گزارش آن چه در همین لحظه در سایت شما اتفاق می افتد شرح داده می شود، مثلاً در حال حاضر چه تعداد کاربر فعال در سایت شما هستند و از کدام صفحات دارند بازید می کنند.
گزارش Adience
در این گزارش می توانیم اطلاعاتی راجع به اینکه کاربر چند سال دارد جنسیت او چیست و با چه ابزاری در سایت ما حضور دارد با موبایل یا تبلت یا کامپیوتر را از گوگل آنالیتیکس بگیریم.
گزارش Conversion
در این گزارش شما متوجه می شوید آیا به اهدافی که برای سایت و کسب و کار خود تعیین کرده اید رسیدهاید یا نه مثلاً فروش شما افزایش داشته است؟ یا چند درصد از کاربران سایت به مشتری تبدیلشدهاند؟
و اما کلام آخر
در این مقاله با انواع مفاهیم گوگل آنالیتیکس آشنا شدیم و متوجه شده ایم که آنالیتیکس برای ما چه استفاده ای دارد، مقاله بعدی نحوه راه اندازی گوگل آنالیتیکس است اگر مایل به فعال سازی این ابزار کاربردی هستید حتما این مقاله را هم بخوانید.