رم چیست و کاربرد آن چگونه است؟

رم گونه ای ازحافظه موقت برای ذخیره سازی داده ها می باشد که به دلیل سرعت بالا و مدت زمان کوتاهی که در خواندن و نوشتن حافظه دارد به عنوان سخت افزار فیزیکی رایانه محسوب می شود. رم به سیستم شما اجازه می دهد تا با سرعت بالا به داده ها دسترسی پیدا کنید.

  از جمله کاربردهای پر اهمیت آن:

  1. رم به پردازنده ها فرصت دسترسی سریع به دستورالعمل های پردازشی را می دهد.
  2. به بارگذاری فایل ها و نرم افزار هایی که قبلاً باز و بسته شده اند، کمک می کند یعنی زمانی که اطلاعات نرم افزار روی رم ذخیره می شود با سرعت بیشتری شروع به کار می کند.

DDR در رم به چه معنایی است؟

DDR  مخفف Double Data Rate  و به معنای انتقال دوبرابر داده است. این گونه رم ها هم در لبه ی بالارونده و هم در لبه ی پایین رونده یک بیت انتقال دهنده دارند. همین مسأله موجب می شود تا بدون افزایش فرکانس سرعت انتقال داده دوبرابر شود. ظرفیت این نوع رم ها از128مگابات تا1 گیگابایت متفاوت است که متداول ترین آن ها 256 مگابایت، 512  مگابایت و 1 گیگابایت است.

انواع مختلف رم DDR

DDR2

این رم ها از سال 2004 وارد بازار شدند و با هدف ارتقاء بازی های رایانه ای مورد استفاده قرار گرفتند. DDR2 باولتاژ8/1 ولت کار می کند که مصرف انرژی بالاتری نسبت به DDR دارد. حداکثر چگالی آن 256 مگابایت بوده و قابلیت پشتیبانی پهنای باند 8/5 گیگابایت بر ثانیه است که در مقایسه با نسل های قبل پیشرفت قابل توجهی دارد. بافر این رم 4 بیت و ضریب انتقال آن بین 533 تا 800 MT/S می باشد.

DDR3

این نسخه از سال 2007 شروع به کار کرد که سرو صدای زیادی به پا کرد زیرا پروفایل های EXM (extreme memory profile) بر روی آن اجرا می شد. ضریب انتقال آن بین 800 تا 1600MT/S  و بافری 8 بیتی دارد. پهنای باند آن812 گیگابایت بر ثانیه است. قابلیت هایی که این نوع رم دارد موجب می شود تا ضریب تازه سازی را براساس درجه حرارت کنترل کند. این رم ها تا 40% مصرف برق پایین تری نسبت به DDR2 دارند.

  DDR4

این رم ها از سال 20014 شروع به کار کردند. ضریب انتقال این رم ها حدود 2133 تا 3200  MT/S می باشد. از چهار عدد تکنولوژی  Bank groups در این رم ها استفاده شده است که هر کدام از آن ها می توانند مستقل از دیگری فعالیت کنند. سخت افزارهای جدید (مانند پردازنده های Inter، corei7، i9) و مادربردهای مناسب از رم های DDR4 پشتیبانی می کنند. عملکرد پهنای باند آن نسبت به DDR3 افزایش یافته است و ماژول آن کیفیت بهتری دارد. کاربرد این رم ها بیشتر برای کسانی که از برنامه های مهندسی و نرم افزار، ویرایش ویدئو و بازی های گیم استفاده می کنند، می باشند.

DDR5

بالاترین سرعت و حداقل مصرف انرژی را نسبت به نسل های قبلی خود دارد و از حداقل سخت افزار برای افزایش سرعت آن استفاده شده است. نرخ دیتا ریت آن بین 8/4 و 4/8 گیگابایت در ثانیه است.

چیپست z690 ،B660  ،H610 از آن پشتیبانی می کند. حداکثر ظرفیت ماژول رم های DDR مقدار 128 گیگابایتی دارد و بالاترین نرخ داده آن 4/6 گیگابایت بر ثانیه است. رم DDR5، ولتاژی 1/1 ولتی دارد.

شکل ظاهری رم DDR5 تقریبأ مشابه رم DDR4 است با این تفاوت که ماژول رم DDR5 یک lc و چند خازن دارد.

ماژول DDR4  یک کانال 64 بیتی دارد، در حالی که DDR5 دو کانال 32 بیتی دارد. استفاده از دو کانال مستقل باعث افزایش کارایی آن می شود. بانک های رم DDR5 نسبت به DDR4 از 4 به 8 رسیده است.

با برخورداری از فناوری On-dieECC رم های DDR5، خطای داده در حافظه رم را تصحیح کرده و همینطور سرعت بیشتر و عملکرد پایدارتری را ایجاد می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *