دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به هرگونه فعالیتی که در زمینه آنلاین انجام می شود و به رشد کسب و کار کمک می کند دیجیتال مارکتیگ می گویند. شاید برای شما دنیای وب جذاب است و می خواهید شغلی داشت باشید که دائماً در اینترنت سروکله بزنید و دیجیتال مارکنتینگ به گوش شما خورده است و الان می خواهید بدانید اصلاً یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه وظایفی دارد؟ چه چیزهایی را باید آموزش ببینید؟ بازار کار دیجیتال مارکتینگ اصلاً چگونه است؟ در ادامه مقاله به تمامی سؤالات شما در زمینه دیجیتال مارکتینگ پاسخ خواهیم داد.
چگونه وارد بازار کار دیجیتال مارکتینگ شویم؟
زمینه شغلی دیجیتال مارکتینگ شاخه های مختلفی دارد؛ و شما بسته به علاقه ای که دارید می توانید در مسیر شغلی خود قدم بردارید شما می توانید یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ شوید یا یک متخصص سئو یا یک کارشناس تولید محتوا یا یک گرافیست و …انواع مشاغل شغلی دیگر شما هرکدام از این مشاغل را انتخاب کنید زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ است و شما عضو گروه دیجیتال مارکتینگ می شوید. هر کدام از این مشاغل بازار کار مخصوص به خود را دارند یعنی بازار کار دیجیتال مارکتینگ در انواع مشاغلش باهم برابر نیست در ادامه بیش تر با این پوزیشن های شغلی ها آشنا می شویم.
کارشناس دیجیتال مارکتینگ
کارشناس دیجیتال مارکتینگ وظیفه رهبری تیم و مدیریت پروژه را دارد؛ و مانند یک ناخدا کشتی دیجیتال را هدایت می کند. او وظیفه دارد بنا به هدف سازمان بهترین استراتژی ها را تعیین و با استفاده از خلاقیت خود بهترین کمپین ها را پیاده سازی کند. او باید برای هریک از اعضا برنامه ریزی کند و وظایفی شان را بگویید و گاهی اوقات برای تیم جلسه بگذارد و درمورده اهداف جدید تیم صحبت کند. یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید رقبا و هم فعالیت های خود را آنالیز بکند تا گزارشهایی را به مدیران ارشد سازمان بدهد.
مهارت های یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ
یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید با مفاهیم بازاریابی و بازیابی آنلاین آشنا باشد، همچنین بتواند با ابزارهای آنالیز وب سایت مانند گوگل سرچ کنسول، گوگل آنالیز کار کند. او باید بتواند کمپین های گوگل ادز را پیاده سازی کند. او باید با الگوریتم شبکه های مختلف اجتماعی آشنا باشد و بتواند بهترین تقویم محتوایی را باید این شبکه ها آماده سازی کند هرچقدر مهارت ها و دانش شما در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ بیش تر باشد به فرصت های شغلی بیشتری مقابل شما قرار می گیرد.
بازار کار کارشناس دیجیتال مارکتینگ در ایران
بازار کار کارشناس دیجیتال مارکتینگ در ایران بسیار گسترده است. مخصوصاً در شهر های بزرگ مانند تهران هر شرکتی یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارد و شما از زمان کارآموزی تا زمان اینکه به درجه ارشدی برسید فرصت استخدام شدن دارید. حتی بعد از اینکه چند پروژه را به خوبی مدیریت کردید و رزومه خوبی برای خودتان ساختید میتوانید به صورت فریلینسری در خانه کار کنید و از سرتاسر ایران پروژه کاری بگیرید.
حقوق کارشناس دیجیتال مارکتینگ
حقوق شما را مهارت های شما و طول سابقه کاری شما تعیین می کند وقتی که شما کارآموز هستید نباید انتظار درآمد بالا را داشته باشید معمولاً یک کارآموز دیجیتال مارکتینگ حقوقی در بازه 3 تا 5 میلیون می گیرد، گاهی اوقات بعضی از شرکت ها در چند ماه اول هیج حقوقی به شما نمی پردازند ولی در عوض به شما کار را می اموزند و بعد از اتمام دوره آموزشی شما را استخدام می کنند.
وقتی که شما 2 تا 3 سال در این شغل سابقه کسب کردید دیگر نیروی مبتدی نیستید و حقوق شما افزایش پیدا می کند و می توانید حداقل حقوق 10 تا 15 میلیون تومان را برای خودتان در نظر بگیرید وقتی شما سابقه کار بالای 5 سال پیدا کردید و به عنوان کارشناس ارشد دیجیتال مارکتینگ در شرکتی مشغول به کار شدید حقوق دریافتی شما به بالای 25 تا 35 میلیون در ماه میرسد.
کارشناس سئو
کارشناس سئو وظیفه دارد برای رشد سایت و فروش بیش تر استراتژی تعیین کند وقتی که یک سایت را بالا می آوریم به تنهایی نمی تواند معجزه کند و یک سئوکار به آن معنا می بخشد یک کارشناس سئو باید با استفاده از علم بهینه سازی خود سایت را در بین رقبا به رتبه اول گوگل بیاورد و روی بهترین کلمات کلیدی کار کند. کارشناس سئو هم در گروه دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرد و در بین بازارکار دیجیتال مارکتینگ فرصت شغلی خوبی دارد
مهارت های یک کارشناس سئو
یک کارشناس سئو باید به مفاهیم سئو صد درصد مسلط باشد او باید الگوریتم گوگل را به خوبی بشناسد. او باید در تحقیق کلمات کلیدی حرفه ای باشد و به درستی لینک سازی های داخلی و خارجی را انجام دهد ابزارهایی که لازم است بلد باشد مانند ماز، گوگل تگ منیجر، گوگل سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس، الکسا هستند.
بازار کار کارشناس سئو در ایران
هر سایت که ساخته می شود نیاز به یک سئو کار دارد تا روی آن کار کند و تا رتبه بهتری بگیرد یعنی برای هر یک سایت یک کارشناس سئو لازم است. در حال حاضر در ایران از کارخانههای بزرگ صنعتی گرفته تا مطب های پزشکی یک سایت دارند و نیاز به یک سئوکار دارند؛ یعنی شما وقتی تخصص لازم را کسب کنید و یکم از فرصت ها استفاده کنید ما به شما قول خواهیم داد که بیکار نخواهید ماند شما می توانید در کنار شغل کارمندی چند پروژه سئو هم بگیرید و به یک درآمد بسیار خوب برسید.
درآمد کارشناس سئو در ایران
درآمد کارشناس سئو از 5 میلیون ماهی شروع می شود و به ماهی 100 میلیون می رسد بسته به بزرگی پروژه ای که روی آن کار می کنید و بزرگی نام شما دستمزد شما را تعیین می کنند. در ایران خیلی از کارشناسان سئو درآمد بسیار خوبی را دارند شما هم بعد از گذر دو سال می توانید در این زمینه پیش رفت کنید و به درآمد خوبی برسید. حتی با شما می توانید بر اساس دانش خود دوره های سئو ضبط کنید و با فروش آن به درآمد جانبی برسید.
کارشناس تولید محتوا
کارشناس محتوا نقش بسیار مهمی در دیجیتال مارکتینگ دارد و باید استراتژی تیم را در قالب محتوا به تصویر بکشد. این روزا همه در حال تولید محتوا هستند ولی تولید محتوای تخصصی نیاز به دانش دارد که یک کارشناس تولید محتوا آن را به نحو احسنت انجام می دهد یک کارشناس تولید محتوا ممکن است فقط وظیفه دارد برای سایت محتوا تولید کند یا وظیفه دارد فقط برای شبکه های اجتماعی محتوا تولید کند گاهی هم مسئولیت هردو با او است
مهارت های یک کارشناس تولید محتوا
یک کارشناس تولید محتوا باید با مفاهیم سئو باشد به قواعد دستور فارسی مسلط باشد. بداند کپی رایتینگ چیست و با نرم افزار های گرافیکی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور بتواند کار کند او باید اصول دیزاین، رنگ شناسی، هویت بصری را گذرانده باشد و مهم ترین خصوصیتی که یک کارشناس تولید محتوا باید داشته باشد خلاقیت است چیزی را بسازد که مشابه اش در جای دیگر وجود نداشته باشد.
بازار کار کارشناس تولید محتوا در ایران
به صورت کلی مشاغل دیجیتال مارکتینگی چون مشاغل نوپا هستند بازار کار خیلی خوبی داخل ایران دارند و شما به راحتی می توانید کار بگیرید و شغل کارشناس تولید محتوا هم از این قاعده خارج نیست و اگر قلم نویسندگی خوبی داشته باشید یا تصاویر گرافیکی خوبی به توانید طراحی کنید همیشه فرصت کاری برای شما هست.
درآمد کارشناس تولید محتوا در ایران
درآمد کارشناس محتوا بستگی به این دارد که شما به صورت گرافیگی یا ویدیویی محتوا تولید کنید یا به صورت متنی و درآمد شما اگر به صورت کارمندی باشد بین 5 تا 7 میلیون است و اگر به صورت دورکاری پروژه بگیرید از یک میلیون تومان شروع می شود تا ده میلیون تومان. البته در زمینه تولید محتوا شما زیاد نمی توانید به درآمدهای بزرگ ماهی 100 میلیون تومان فکر کنید چون یکم مقدار واقع بینانه نیست و نیاز به تلاش و کار زیاد است.
طراح تجربه کاربری
طراح تجربه کاربری وظیفه دارد تا قال سایت و اپلیکیشن شرکت را طوری طراحی کند که مشتریان به راحت ترین حالت ممکن خریدشان را انجام دهند و در استفاده از سایت به مشکل برنخورند هر وقت که نیاز باشد در قالب سایت تغییر ایجاد شود یک طراح کاربری باید با استفاده از ابزار هایی مثل فیگما این تغییرات را اعمال و در اختیار تیم برنامه نویس قرار دهد.
مهارت های یک کارشناس طراح کاربری
یک طراح رابط کاربری باید به مفاهیم گرافیکی و رنگ شناسی آشنا باشد و بتواند و بر اساس روابط تعاملی قالب یک سایت یا اپلیکیشن را دیزاین کن قالب طراحی شده توسط او باید ریسپانسیو شده باشد ابزار دست یک طراح تجربه کاربری نرم افزار های گرافیگی مانند فیگما، ادوبی ایکس دی، ایلاستریتور است.
بازار کار طراح کاربری در ایران
بازار کار یک طراحی کاربری در بازارکار دیجیتال مارکتینگ نبست به بقیه مشاغل دیجیتال مارکتینگی خوب نیست، یعنی این طور نیست موقعیت شغلی این کار صفر باشد ولی فرصت شغلی محدودی دارد چون خیلی از شرکت ها هنوز اهمیت رابط کاربری را درک نکرده اند و مسئولیت شکل ظاهری سایت را به برنامه نویس می سپارند و او هم اکثراً یا از قالب آماده استفاده می کند یا بر اساس سلیقه خود یک قالبی طراحی می کند. بعضی از شرکت ها هم به صورت پروژه ای نیرو می گیرند یعنی وقتی پروژه تمام شد شما کارتان را از دست می دهید. البته همیشه برای یک متخصص فرصت شغلی هست که بتوانید پیشرفت کنید.
درآمد کارشناس طراح کاربری در ایران
هرچقدر شما نمونه کار قوی داشته باشید درآمد بهتری را هم می توانید کسب کنید، اگر به صورت کارمندی فعالیت کنید یک حقوق ثابت بین 7 تا 15 میلیون تومان خواهید داشت که در کنار آن می توانید به صورت فریلنسری هم پروژه بگیرید. اگر بخواهید به صورت فریلنسری کار کنید بهتر است با چند نفر برنامه نویس فرانت اند شبکه سازی کنید. یعنی هر زمان که هم تیمی شما گروه گرفت شما کار طراحی قالب آن را انجام دهید، در حالت فریلنسری درآمد شما بستگی دارد به اینکه چند صفحه را طراحی می کنبد که در حال حاضر یک طراح کاربری با دانش متوسط برای هر صفحه دستمزدی ما بین 400 تا 700 هزار تومان را می گیرد.
مدیر شبکه های اجتماعی
مدیر شبکه های اجتماعی یا ادمین باید بتواند به الگوریتم شبکه های مختلف اجتماعی را کشف کند و به تمام شبکه های اجتماعی مخصوصاً اینستاگرام مسلط باشد. یک ادمین شبکه اجتماعی پستی را که تیم محتوا تولید کرده اند را در بهترین ساعات منتشر کند و برای آن بهترین کپشن را بنویسد یک مدیر شبکه اجتماعی وظیفه دارد تعداد دنبال کننده های شبکه های اجتماعی را افزایش دهد؛ و میزان تعامل کاربران با پیج را بالا ببرد او همچین باید بتواند صفحه شخصی سازمان را آنالیز کند.
مهارت های مدیر شبکه اجتماعی
یک مدیر شبکه اجتماعی باید استعداد نویسندگی داشته باشد و با استفاده از آن کپشن هایی را بنویسد که برای دنبال کنندگان پیج جذاب باشد، همین طور باید اصول هشتگ گذاری درست را بلد باشد یک مدیر شبکه اجتماعی در صورت نیاز باید جلوی دوربین بتواند برود و مشتریان را بهسمت سایت هدایت کند. یک ادمین باید با بعضی از اپلیکیشن ها مانند کاوانا، این شات، استوری فونت، استوری آرت به صورت روان کار کند.
درآمد مدیر شبکه اجتماعی در ایران
اگر شما به صورت کارمندی در جایی مشغول به کار شوید درآمد متوسط یک کارمند را در بین 5 تا 8 میلیون خواهید داشت. اما اگر به صورت فریلنسری مشغول به کار شوید درآمد شما چیزی بین 2 تا 30 میلیون خواهد بود و به این بستگی دارد که شما چند پیج یا کانال را مدیریت می کنید. هرچقدر بتوانید پروژه بیشتری بگیرید به همان نسبت درآمد بیش تری خواهید داشت.
بازار کار ادمینی در ایران
خیلی از افراد سواد کافی برای اداره شبکه اجتماعی خود را ندارند و ترجیح می دهند مدیریت پیج را به دست یک ادمین بسپارند یعنی به ازای هر شبکه اجتماعی بدون ادمین برای شما فرصت شغلی وجود دارد. ولی مسئله ای که وجود دارد در ایران شبکه های اجتماعی اصلی مانند اینستاگرام و تلگرام فیلتر شدند و بسیاری از کسب و کار ها تعطیل شدن در نتیجه ادمین ها هم کار خود را از دست دادند. اگر فضای فیلترینگ همچنان باقی بماند نمی تواند آینده روشنی برای شغل مدیریت شبکه اجتماعی تصور کرد و کم کم اگر کسی می خواهد همچنان یک ادمین باشید باید به سمت ادمینی سایت یا شبکه های اجتماعی داخلی برود.